Muziek downloaden is stelen

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

U kent het denk ik wel, Limewire, Kazaa en Morpheus bijvoorbeeld. Nu las ik ergens als je daar je muziek vandaan haalt, dat dat stelen is. Wat is daar de reden voor? Ze bieden het toch aan? Ik haal zelf ook altijd mijn muziek er vanaf, maar het voelt niet als stelen!

Antwoord

Beste vragensteller,

Wanneer een artiest opnames op de markt brengt dan zit daar een copyright op. Waarom, omdat de auteursrechtenorganisaties de artiest/auteur rechten moet betalen over het verkochte aantal platen. Wanneer er door providers op internet of copieerders de muziek verspreid wordt dan hebben de auteursrechtenorganisaties daar geen kijk meer op en loopt de artiest en schrijver dus zijn geld mis. Het plaatsen en dus aanbieden is diefstal. Maar wettelijk gezien is downloaden legaal. Echter de vraag aan jou is: kun je hieraan meewerken als christen zijnde...

Ik hoop dat het een helder antwoord is. Zo niet dan hoor ik het wel!

Een hartelijke groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

diefstalmuziek