Onze (schoon)moeder wil ons leven regelen (...) Wat moeten wij hier nu mee aan e...

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Onze (schoon)moeder wil ons leven regelen en als er iets gebeurt dat niet in  haar  straatje ligt, dan maakt ze het ons moeilijk en probeert ze op iedere mogelijke manier haar zin te krijgen. Ook tonen ze niet of nauwelijks interesse in de kleinkinderen, ook niet toen ze erg met hun gezondheid zaten. Er zijn nog veel meer dingen gebeurd. De laatste keer zijn we met ruzie weggegaan omdat ze ons tegen onze schoonzus en zwager op wilden zetten. Wij zeiden daar geen zin in te hebben omdat we genoeg zorgen in ons eigen gezinnetje hebben en het liefst een goede band met ze houden... Nou, mijn man was een leugenaar en ik een klerewijf en nog veel meer en dat alleen omdat wij goede contacten hebben met onze zus en zwager en zij niet... Wat moeten wij hier nu mee aan en hoe nu weer verder? Wij zijn niet van plan de eerste stap te zetten omdat ze ons eerst een excuus schuldig zijn. Wij lopen van al deze problemen nu bij een psychiater. We hebben er veel verdriet van.

Antwoord

Het is voor mij niet gemakkelijk op uw vraag te reageren, omdat ik u en de uwen niet ken. Ik zou zeggen: zet maar gerust de eerste stap. Dat is beter dan (soms voor jaren) gescheiden van elkaar voort te gaan. Helaas is dat na een felle woordenwisseling vaak het geval.

Ga niet opnieuw alle problemen weer met elkaar bespreken, maar laat uw (schoon)ouders weten, dat u van hen houdt en graag in een goede verstandhouding met hen leeft. Bespreek dat zo eens met uw man. Het lijkt me, dat hij het ook graag goed houdt met zijn eigen ouders.

Ik geef u groot gelijk dat u zich niet laat opzetten tegen uw schoonzus en zwager. Het lijkt mij voldoende uw schoonmoeder te zeggen dat u de verhouding met allen in uw familiekring graag goed houdt. Overigens: “Waar liefde woont, daar gebiedt de Heere de zegen” (Ps. 133:3). Bid voor hen en vraag God, of Hij ook het hart van uw schoonmoeder met Zijn liefde vervult.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

relaties