(...) Hij bleef zelfs trouw aan zijn woord tegenover de satan en daarom bestaat ...

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Laatst hoorde ik iemand de volgende mening verkondigen: God had voor de zondeval de aarde een bepaalde bestaanstijd gegeven. Als de mens in zonde zou vallen zou de aarde diezelfde tijd bestaan, maar in die periode zou de satan heerser zijn over de wereld. Na de zondeval bleef God trouw aan zijn woord. Hij bleef zelfs trouw aan zijn woord tegenover de satan en daarom bestaat de wereld zoals hij nu is. Deze theorie heb ik nog nooit eerder gehoord. Klopt dit verhaal?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een van mijn oude professoren vertelde eens over een dominee die nogal wat fantasie had, zoals bleek in zijn preken. Iemand reageerde op een dergelijke tekstuitleg: zo heb ik het nog nooit gehoord! Onze professor gaf als commentaar: zo zul je het ook wel nooit weer horen!

Aan dat voorval moest ik denken toen ik jouw vraag las. Daar is inderdaad iemand aan het woord die een mening verkondigt. Wij moeten echter geen meningen verkondigen, maar het Woord. En het Woord leert deze mening nergens. Waarom bestaat de wereld nog en duurt deze bedeling nog voort? Het Woord zegt: omdat de Heere lankmoedig is en niet wil dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen ( 2 Petrus 3:9). En het Woord zegt nog meer: "Dit Evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen" (Matth. 24: 14). Dat is de troostvolle boodschap van Christus en van Zijn apostelen. Die mening die jij hoorde is kletskoek. Ik zeg het expres wat scherp.

Hartelijke groeten,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)