Waterwratjes

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Heb al diverse keren mijn huisarts gevraagd en op internet gezocht, maar kom niet echt veel advies tegen. Mijn dochter kreeg jaar geleden waterwratjes. Heel vervelend, maar het kon een jaar duren voordat ze weer verdwijnen. Ik kreeg een tube zalf mee, maar of het hielp was nog maar de vraag. Nu na een jaar zijn ze verdwenen gelukkig (uit zichzelf), maar nu zit mijn zoontje van twee er helemaal onder. Echt een verschrikking. Op internet lees ik dat je er eventueel Betadine op kan smeren, maar dat is meer als ze straks open gaan springen of als hij ze open krabt. Is er echt helemaal niets aan te doen, zodat ze eerder kunnen verdwijnen? Misschien heeft iemand een gouden tip voor mij?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ook mijn beleid is over het algemeen afwachten. Waterwratjes zijn onschuldig en verdwijnen vanzelf. Behandeling kan door kinderen al snel als vervelend ervaren worden.

Er zijn wel behandelingen mogelijk. Je kunt waterwratjes laten weghalen met een scherpe lepel na verdoving met verdovingszalf. Daarnaast kan er podofyllotoxine of imiquimod gebruikt worden.

Ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd waarom u die waterwratjes zo snel mogelijk weg wil hebben. Heeft uw kind er last van?

Vriendelijke groet,
A. Meijer

3 reacties
Puck
Ons dochtertje heeft er ook veel last van gehad. Wij kregen het advies om Thuja te gebruiken.
Een homeopatisch middeltje wat je bij de drogist kunt kopen. Na een week of twee verdwijnen ze...
Catherine
Nee hoor Puck, in ons geval duurde het bijna een jaar! Na een aantal maanden werd het aantal geleidelijk minder maar eer dat de laatste echt weg was, vroeg veel van ons geduld!
Maar behandeling is best pijnlijk en omdat ze toch uit zichzelf verdwijnen, wilde ik mijn kind dit niet aandoen. Ik zou verder geen huismiddeltje weten, want die Thuja hielp bij mijn kind niet.
rotterdam1
Behandeling met Duct tape
Duct tape is een soort krachtig zilverkleurig plakband dat door doe-het-zelvers bij talloze klusjes wordt ingezet. Al vele jaren wordt duct tape als 'alternatieve' therapie ingezet bij de behandeling van wratten wanneer de meer reguliere behandelingen geen succes hebben. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat het werkt maar elke arts kent in zijn patiëntenkring meerdere personen die met duct tape van hun hardnekkige (voet)wratten zijn afgekomen. Duct tape is in elke doe-het-zelf winkel verkrijgbaar.
Hoe werkt het?
Naar de werking van duct tape bij wratten is nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan. Waarschijnlijk is er sprake van een interactie tussen de lijm van de tape en de wrat waardoor het immuunsysteem wordt geactiveerd om de wrat en het wrattenvirus op te ruimen.
Hoe vindt de behandeling plaats?

Knip een stuk duct tape op maat af. Zorg ervoor dat de pleister ruim groter is dan de wrat zelf (bij voetwratten ca. 1 cm extra marge).
Plak de duct tape op de wrat en laat dit 6 dagen zitten.
Verwijder na 6 dagen de pleister en week de wrat nog ca. 5 minuten in warm water: de wrat is nu zacht geworden.
Vijl met een eeltvijltje of puimsteentje de wrat zoveel mogelijk weg.
Laat de plek nu 1 nacht onbedekt.
Plak de volgende dag weer een nieuwe pleister op de wrat en laat deze weer 6 dagen zitten...
ga zo door tot de wrat verdwenen is.