Geënt in de Wijnstok Christus

Ds. J. Bos / 1 reactie

Vraag

Een vraag voor een CGK-panellid. Bij het lezen in Romeinen 11 loop ik tegen vers 22 aan. Sinds kort mag ik weten geënt te zijn te zijn in de Wijnstok Christus, maar hoe kan het dat een geënte tak ook weer afgehouwen kan worden? Ik ben eindelijk blij dat ik rust, vertrouwen en zekerheid heb gevonden, en mijn angst en onrust wordt weer aangewakkerd nu ik lees dat God Zijn handen ook zo weer van me af kan trekken. Tuurlijk kan ik weer afdwalen en ben ik helaas ook nog vol zonde en ongehoorzaamheid, maar God laat toch niet los wat Hij begon, hoe zit dat dan met vers 22?

Antwoord

Beste vrager,

Het is altijd goed onderzoek te doen. De vraag: "Staat het met mij wel goed", is geen verkeerde vraag. Ik las eens ergens dat alleen een hypocriet dit nooit vraagt. Die gelooft altijd. Maar geloven zonder hoop en zonder liefde bestaat niet. Geloven is tegelijk verwondering: "Hoe bestaat het dat God naar mij, die niet beter ben dan wie ook, heeft willen omzien"! Waar geloof doet de drie stukken van de catechismus beleven: ellende, verlossing en dankbaarheid. Dat er geschud wordt aan uw pas geschonken geloof is geen wonder. Dat gaat zo bij al Gods kinderen. Waar geloof wordt erdoor versterkt. De Heilige Geest bedoelt in de Woorden van Romeinen 11: 22 niet te zeggen dat zij die de gave van het ware geloof ontvingen het ook weer kunnen verliezen. Wie eens naar Johannes 15 is ingeplant (door Gods Geest) in Christus, die gaat er in eeuwigheid niet meer uit. Daar zorgt de HEERE Zelf voor. Gesnoeid ja! Gereinigd, zeker wel! Maar dat gebeurt om meer vrucht te dragen door de volmaakte Landman, God de Vader. Wie afvallen zijn de "dorre takken" die geen vrucht dragen. Die werden niet geënt in, maar zaten ‘geplakt’ aan de wijnstok. Ze ontvingen daarom geen levenssappen uit de Wijnstok Christus!

Ik raad aan om vraag en antwoord 86 van de Catechismus erbij te nemen o.a. Daar belijdt de kerk dat "wij uit de vruchten verzekerd worden van ons geloof." Waar geloof drijft telkens weer uit tot de HEERE. Waar dat gebeurt komt zicht op Zijn trouw. Dan weet je 't elke keer weer opnieuw in storm en tegenspoed: "De HEERE is zo getrouw als sterkt, Hij zal Zijn werk voor Mij voleinden!"

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

rank
1 reactie
Bergen
Beste vraagsteller:

Je hebt zekerheid en vrede mogen vinden in Christus. Waar de Heere het goede werk begint zal Hij het ook voleinden. Of: Ik ben met ulieden tot aan de voleinding der wereld.