Vreemde ervaring

Ds. H. Veldhuizen / 6 reacties

Vraag

Het is een rare vraag en voor het eerst dat ik het naar buiten breng. Al vanaf mijn 16e jaar dat ik met mijn brommertje op straat reed kwam ik dagelijks langs één bepaalde lantaarnpaal. Steeds als ik voorbij reed sprong hij aan. Nou ben ik 29 jaar en ervaar diezelfde momenten nog steeds. Als ik op de snelweg rijd, springen er vijftien lantarenpalen uit terwijl de rest gewoon nog brandt. Als ik mijn dorp in kom rijden en alle lantaarnpalen staan aan op één na... wanneer ik aankom of passeer dan springt die ene ook aan. Dat gebeurt zo regelmatig dat het opvalt. Nou heb ik zelf wel een geromantiseerd idee wat het zou kunnen zijn, maar ik ben toch benieuwd wat buitenstaanders ervan denken.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Nu, beste vriend(in), laat ik meteen maar zeggen: ik kan je vreemde ervaring niet verklaren. Het kan een aantal toevaltreffers zijn, mede omdat je er misschien teveel op gefocust bent; iemand anders zou waarschijnlijk niet zo op lantaarnpalen letten. Eerlijk gezegd lijkt het me het beste er geen bijzondere aandacht aan te besteden. Misschien zou je er zelfs, als het je weer een keer opvalt, met een zekere humor mee kunnen omgaan en bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Hallo, ik zie jullie wel, ik ben er weer” of iets dergelijks. Ik zou er, voor zover je die kant zou uitdenken, in ieder geval geen bijzondere of bovennatuurlijke oorzaak achter zoeken, maar er luchtigjes mee omgaan.

Moeilijk? Dat hoeft niet. Het geloof heeft ook een zekere nuchterheid in zich. We worden in het Nieuwe Testament verschillende keren tot nuchterheid opgeroepen. Lees maar eens wat Paulus en Petrus schrijven in respectievelijk 1 Thess.5:8 en 1Petrus 1:13 en bedenk voor jezelf wat die woorden voor je zouden kunnen betekenen. Ik denk dat dat voor jou de beste weg is. Succes, of zegen, erbij.

Ds. H. Veldhuizen

6 reacties
shaila
Persoonlijk denk ik dat je gewoon met je ogen hebt geknipperd
Marisa
Hallo vraagsteller,

Ik denk dat je het echt meemaakt hoor!, en ik sluit me aan bij het antwoord van de dominee - gewoon niet teveel aandacht aan schenken. Dat lukt je vast!, want er zijn genoeg andere dingen waar je je in het verkeer op kunt concentreren...
denkna
Is het niet gewoon verlichting met een bewegingssensor? Zodra je in de buurt komt gaat het licht branden. Prachtige techniek!
marya
Ik herken wat je schrijft. En begrijp ook het antwoord van de dominee... Hierboven stond dat reacties niet in strijd mogen zijn met het antwoord van de deskundige. Ik hoop dat mijn reactie dat niet is maar wil toch graag kort iets delen omdat ik de vraag herken.
Ik heb een tijdlang ook last gehad van lampen die spontaan gingen knipperen zoals jij beschrijft als ik in de buurt kwam (bij mij bleef het niet alleen bij lampen knipperen maar meer dingen ook zoals kloppen op de muur etc..)
Kijk, ik weet jou achtergrond niet en het kan goed zijn dat het bij jou geen diepere betekenis heeft hoor maar bij mij was dat wel het geval. Ik had me voordat die vreemde dingen gebeurden bezig gehouden met occulte dingen.
Daardoor is het bij mij gekomen, en niemand begreep me en kon me helpen, toen ben ik naar een broeder toegegaan en die heeft met mij gebeden om bevrijding. Ik heb mn zonden beleden wat ik gedaan had door me op het terein van de duisternis te begeven en Jezus heeft mij van die "vreemde dingen" en angsten die ik daardoor ook had verlost!!
Misschien ligt het bij jou heel anders hoor maar misschien helpt dit je verder als het bij jou ook is gekomen na het bezig zijn met de duisternis. Maar Jezus wil je bevrijden en Hij is sterker dan de machten van het kwaad.
Niet alles moeten we natuurlijk meteen aan geesten toeschrijven, veel dingen zijn ook logisch te verklaren, maar uit ervaring weet ik van de geestelijke wereld en dat geesten zich wel degelijk op dusdanige wijze kunnen manifesteren. Als je denkt dat dit in jouw geval zo is ga dan na hoe ze vat op je leven gekregen kunnen hebben en belijd dat aan God..en in de Naam van Jezus zullen ze moeten wijken! Grts Marya
AHHK76
Ik sluit me aan bij de laatste reactie. Ik dacht gelijk ook: is dit niets iets bovennatuurlijks, ben je bezig geweest met occulte dingen? Als dit zo is, zoek dan bekering en bevrijding!
Dan krijg je andere bijzondere ervaringen met meer waarde!
Gods zegen toegewenst!
coby5
https://drimble.nl/economie/45293335/deze-lantaarnpalen-dimmen-vanzelf-wanneer-niemand-op-straat-is.html