(...) wek je gewoon niet altijd bij jongens zulke gevoelens op? Hoe lang je rok ...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Een reactie en een vraag op de beantwoorde vraag door de heer Van Heijningen. Er was iemand die zei dat meisjes met lage shirtjes seksuele gevoelens bij hem opwekte. Ik ben zelf een meisje van 16 jaar en ik erken dat ik er soms een beetje uitdagend bij loop. Ook is er wel eens gewaarschuwd door een leraar. Het klinkt misschien raar, maar ik was gewoon een beetje verontwaardigd dat een leraar dat zo maar durfde te zeggen! Misschien is het ook wel moeilijk om zulke reacties normaal op te vatten. Maar dan denk ik weer bij mezelf, wat moet je dan aantrekken? Als je een jongen bent en je bent een beetje aan het puberen, kijken ze altijd naar zulk soort dingen en ik zie mezelf nog niet lopen in een shirt of blouse tot m’n nek dichtgeknoopt. Ik zag dat u op de Driestar lesgeeft. Ik zit daar ook zelf op. De Driestar noemt zich een reformatorische school. Daar merk ik niet zo veel van. Van te korte rokken of te lage shirtjes zeggen ze (af en toe) wel iets, maar dan zijn het altijd dezelfde mensen die dat doen. Maar waarom zeggen ze niks van smerig taalgebruik? Echt de ranzigste woorden vliegen er om je oren. Waarom wordt dat wel geaccepteerd? En wek je gewoon niet altijd bij jongens zulke gevoelens op? Hoe lang je rok ook is?

Antwoord

Beste vriendin,

Bedankt voor je eerlijke reactie op mijn vorig antwoord. Op je opmerkingen over de Driestar wil ik kort zijn. Enerzijds besef ik dat ik werk op een onvolmaakte school, anderzijds doet het me een beetje pijn dat je aangeeft dat je niets merkt van onze identiteit. Ik zou je willen uitnodigen om dit eens te bespreken met een collega die je vertrouwt en je gevoelens dan nog eens helder verwoordt. Dit soort signalen moeten natuurlijk de juiste mensen bereiken zodat we er wat aan kunnen doen...

Je zegt van jezelf dat je er te uitdagend bij loopt. Je hebt in de vragen die de achterliggende tijd gesteld worden op deze site kunnen lezen wat dit losmaakt bij jongens. En voor alle duidelijkheid dat geldt niet alleen voor ‘puberende’ jongens, maar voor veel mannen en jongens die seksueel ‘ontwaakt’ zijn. Als meisje moet jij beseffen dat je veel mannen en jongens kunt aanzetten tot zondigen als je jezelf uitdagend kleed. Een man kijkt nou eenmaal anders naar een vrouw dan omgekeerd. Wanneer meiden onder elkaar het hebben over een “lekker ding” heeft dat een totaal andere lading dan wanneer mannen of jongens dat doen. Mannen en jongens moeten niet toegeven aan hun verlangens, maar meiden moeten deze verlangens niet opwekken.

Ik hoop dat je een vader hebt met wie je over deze dingen kunt spreken. Vraag hem eens heel concreet wat voor reactie korte rokjes en strakke truitjes bij hem oproepen. En trek dan je conclusie. Doe het niet meer, maar koop kleding waarmee je er ook leuk, maar niet goedkoop uitziet. God vraagt van jou om je lichaam te verzorgen, maar niet zo dat het tot begeerlijkheid leidt (Rom. 13:14). Dus je mag jezelf best leuk aankleden, 17e-eeuws of Staphorster klederdracht hoeft echt niet, maar tegelijk zorg je voor eerbaarheid (zie ook 1 Tim. 2:9). Als ik om me heen kijk op school, zijn er gelukkig voldoende meiden die dit evenwicht weten te bewaren, ze zien er leuk uit en tegelijkertijd niet uitdagend.

Tegelijk vraag ik me ook af waarom je ervoor kiest om er uitdagend bij te lopen. Streelt het je dat er naar je gekeken wordt? Ik zou je willen adviseren om je eigenwaarde niet te ontlenen aan je mooie lichaam (dat is overigens tijdelijk), maar aan het feit dat je een schepsel bent van de Vader in de hemel (zie Ps. 139: 14 t/m 17) en aan het feit dat Hij Zijn Zoon overgaf om jou te redden. Als je daaruit leeft wordt je lichaam, hoe je er ook uitziet, een tempel van de Heilige Geest (1 Kor 6:19). Dat geeft pas echte bevrediging van onze honger naar eigenwaarde.

Ik hoop voor je dat je een vriend mag krijgen die van jou en van je lichaam geniet. Tot die tijd zou ik zeggen: laat zien dat je meer bent dan alleen een mooi lichaam. Als je e. e. a. nog niet duidelijk is, nodig ik je uit om een vervolgvraag te stellen.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

relaties