Strakke kleding en korte truitjes

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Meiden zeggen vaak dat jongens zo sekslustig zijn en dat jongens alleen maar verkering willen voor de seks. Maar wekken ze het zelf niet een beetje op, door bijvoorbeeld strakke kleding aan te trekken of korte truitjes aan te trekken waar ook nog een diepe “v” in zit. Als ik er wat van zeg, of de leraren, dan krijg je het commentaar dat je je maar een beetje moet inhouden. Ik vind het niet eerlijk. Hoe kan een meisje er anders achter komen dat ze er te bloot bij loopt? Ik wil graag dat ik weer gewoon rond kan kijken zonder dat ik seksuele gevoelens bij mezelf opwek. Veel meisjes weten niet wat ze oproepen!!

Antwoord

Beste vriend,

Als docent in het middelbaar onderwijs herken ik het door jou geschetste probleem. Als jongen of als man is het niet eenvoudig om onze ogen zuiver te bewaren. Een oplossing die vaak gekozen wordt, is dan dat kijken geen kwaad kan. Terwijl Jezus in Zijn uitleg van het zevende gebod Zelf zegt, dat als we een vrouw aanzien om haar te begeren, dat we dan reeds overspel met haar gedaan hebben. Heel scherp dus. In dit opzicht moeten we maar heel eerlijk zijn: we hebben gezondigd en we kunnen niet anders. Maar gelukkig mogen we ook weten dat Diezelfde Jezus Die de wet zo scherp uitlegt, Zijn leven gaf om ons te redden en te verlossen, ook van deze zonde. Als we Hem mogen kennen dan mogen we ook door Zijn ogen kijken naar de ander. Dan krijg je medelijden met die mensen die het alleen gaat om het uiterlijk. Want je kan nog zo mooi zijn, als je Jezus niet kent ga je verloren.

Hoe moet je nou reageren op meiden die er uitdagend bij lopen. Om eerlijk te zijn, weet ik het vaak ook niet. Ik weet van collega-docenten die heel eerlijk naar meisjes toe aangaven dat ze zelf last hadden van  de kleding van deze meisjes en vervolgens op het schoolplein als de ‘viespeuk’ werden omschreven. Anderen die hetzelfde deden, oogstten wel waardering voor hun eerlijkheid. Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met je relatie tot de desbetreffende dame. Als je in een winkelcentrum of in het openbaar vervoer een willekeurige vrouw ziet die door haar manier van kleden, verkeerde gevoelens oproept en je zou proberen als onbekende, dat aan te geven, dan weet je bij voorbaat als dat het mislukt. Als ik je vraag zo lees, is dit bij jou misschien ook wel eens misgegaan.

Veel beter zou het zijn als de vaders of oudere broers, sommige meiden in een vertrouwelijke sfeer eens eerlijk zouden wijzen op de reacties van een man op uitdagende kleding. Het is nou eenmaal zo dat het andersom veel minder prikkelt en dat meiden dit moeten horen van een man of eventueel van een vrouw die weet hoe een man in deze functioneert. De meiden die dit lezen zou ik dringend willen adviseren om eens aan een man die je vertrouwt, te vragen of jij er soms ook te uitdagend bij loopt. Ga eens eerlijk het gesprek aan en probeer er voor te zorgen dat anderen door jou niet tot zonde verleid worden.

Laten we God bidden om een rein en zuiver leven. Hij heeft de seksualiteit gegeven als een schitterend cadeau om van te genieten. Probeer ook je gedachtewereld  rein en zuiver te bewaren met het gebed: laten de overdenkingen van mijn hart, welbehaaglijk zijn voor Uw aangezicht (Ps. 19:15).

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

kleding