Bestaat er eigenlijk wel zonde tegen de Heilige Geest? Soms ben ik er van overtu...

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Bestaat er eigenlijk wel zonde tegen de Heilige Geest? Soms ben ik er van overtuigd dat het wel bestaat, maar kun je het ook in de bijbel vinden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Je vraagt: bestaat er eigenlijk wel zonde tegen de Heilige Geest? Er bestaan verschillende gradaties in de zonde. Als je iets uit onwetendheid doet, is het niet zo erg, als wanneer je het opzettelijk doet.
Bij God is vergeving.

Bestaat de zonde tegen de Heilige Geest? Als je bewust, willens en wetens, Christus verwerpt - dat is heel ernstig. Als iemand, die verlicht is door de Heilige Geest, Christus verwerpt, dan doet hij de zonde tegen de Heilige Geest. Hij pantsert zich en verhardt zich tegen God.

Je schrijft zelf: Soms ben ik er van overtuigd dat het wel bestaat, maar kun je het ook in de Bijbel vinden? Ja, lees bijvoorbeeld Mattheus 12:22-37. Neem er de tijd voor om dit hele stuk aandachtig/zorgvuldig te lezen. Er wordt duidelijk over de zonde tegen de Heilige Geest gesproken in vers 31 en 32 van dit hoofdstuk. De zonde (waar je hier van leest) is boze opzet, terwijl iemand beter weet. Moedwillig, terwijl iemand al verlicht is door de Heilige Geest. Opzettelijk zondigen is zeer ernstig.

Als je bang bent dat je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt, is dat een teken dat je deze zonde juist niet gedaan hebt!! De weg van berouw is open! Belijd regelmatig je zonde; de Heere kan en wil al je zonde vergeven om Christus' wil.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

zonde tegen Heilige Geest