Naar bed tijdens verkering

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Wij, m'n vriend en ik, hebben al een poosje verkering en we weten zeker dat we samen verder willen. Wat is er verkeerd aan om dan samen naar bed te gaan?

Antwoord

Jullie korte vraag kan kort worden weer gegeven en heel uitvoerig. Ik probeer een middenweg te vinden.

Het korte antwoord moet luiden: het is verkeerd om geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwelijk, ook al ben je er samen van overtuigd dat je met elkaar verder wilt. Zo zegt de Bijbel het.

In het langere antwoord wil ik dit korte antwoord toelichten. Dat de Bijbel voorhuwelijkse geslachtsgemeenschap afwijst, is niet zomaar uit één tekst af te leiden, maar alleen te ontdekken als je veel bijbels materiaal over het huwelijk onderzoekt.

Een paar bijbelse gedachten: Het gaat bij geslachtsgemeenschap niet alleen om liefde, maar ook om trouw. De geslachtelijke omgang van man en vrouw kan volgens de Bijbel alleen maar ingebed zijn in een leven van duurzame trouw, die duurt tot de dood je scheidt. Die trouw is niet een zaak van jullie beide alleen, maar wordt beloofd ten overstaan van anderen om jullie heen: ouders, familie, vrienden. Het huwelijk is geen 'onderonsje'. Al in de bijbelse tijd waren er getuigen (denk aan het huwelijk van Ruth met Boaz). Door het huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand word je officieel aan elkaar gegeven. Ook is het huwelijk de hoeksteen van de maatschappij (o.a. in verband met de kinderen die geboren worden). De verbintenis tussen man en vrouw is te uniek en te teer om alleen te rusten op onderling gegeven beloften, die gemakkelijk verbroken kunnen worden.

Als je toch met elkaar als man en vrouw samen leeft, is er maar één oplossing: zo snel mogelijk trouwen. Zo beveelt God het (Deut. 22:28e). Je kunt dus nooit meer van elkaar af als je als man en vrouw hebt geleefd. Dat wil je ook helemaal niet, schrijf je. Maar is het helemaal onvoorstelbaar dat zich iets voor doet waardoor jullie relatie een geweldige knauw krijgt en het zelfs tot een breuk zou komen? Dat kan dan niet meer. Zou je dan toch uit elkaar gaan, dan staat dat gelijk aan echtbreuk. Dan ben je dus tot elkaar veroordeeld. Zou je zo je huwelijk willen beginnen omdat je niet meer vrij bent van elkaar?

Als je met elkaar naar bed gaat vóór je getrouwd bent, kunnen en mogen er geen kinderen komen. Scheur je dan niet uiteen wat God bijeen houdt, namelijk dat aan het samenleven van man en vrouw de kinderzegen verbonden? Kan en mag dat? Zou God daaraan Zijn zegen geven? Als je die twee van elkaar los maakt, zijn we dan eigenlijk geen mensen van deze tijd, die alleen maar denken aan eigen genot en daarvan onbegrensd willen genieten?

Als je nog niet met elkaar naar bed bent gegaan, is het best moeilijk om niet te ver te gaan. Wanner ga je te ver? Als je begint elkaar uit te kleden. Probeer niet te vaak en te lang samen te zijn zodat je de spanning tenslotte niet meer kunt dragen. Verkeringstijd is vol afwisseling van samen zijn en met anderen zijn. Vul de tijd dat je samen bent in met zinvolle dingen. Praat veel met elkaar over allerlei dingen die jullie samen aangaan, zodat je elkaar steeds beter leert kennen. Het is makkelijker om met elkaar naar bed te gaan dan met elkaar te praten over diepere dingen. Als je alleen maar aan elkaar zit te frunniken (vergeef mij het woord), breng je jezelf in verleiding en bestaat het gevaar dat je wel elkaars lichamen hebt verkend, maar nauwelijks elkaar dieper kent. Dat wreekt zich later als je getrouwd bent.

Het is dus belangrijk te zien dat seksuele gemeenschap in de verkerings- of verlovingstijd niet thuishoort. Dat wekt de lachlust van de wereld op, maar dat zij zo. Lichamelijke 'bekennen' is het summum en slotstuk van een grondige kennismaking van elkaar.

Uit de Bijbel blijkt dat voorechtelijk geslachtsverkeer tegen Gods bedoeling is. Het geslachtsverkeer hoort thuis in een duurzame relatie van liefde en trouw (Genesis 2:24, 1 Korinthe 7:9). Wanneer iemand seksuele gemeenschap heeft gehad met een meisje, is hij verplicht met haar te trouwen (Exodus 22:16; Deuteronomium 22:28, 29). Pas als ze officieel aan elkaar gegeven zijn, is er ruimte voor lichamelijke gemeenschap (Mattheüs 1:18) (Informatie: www.wareliefdewacht.nl).

Onthouding is een opgave, maar wel een mooie opgave. Oefen je daar nu in, want er kunnen ook in het huwelijk periodes komen dat je je moet onthouden (ziekte o.i.d.) Ware liefde wacht. Door dat wachten, word je relatie steeds dieper en inniger. Terwijl voortijdig plukken van de verboden vrucht tot een oppervlakkiger relatie leidt.

Tenslotte: maak het tot je gewoonte om als je samen bent een stukje uit de Bijbel te lezen en te bidden. Dat bevordert dat je met elkaar spreekt over diepere dan alleen oppervlakkige dingen en bewaart je ervoor om in verleiding gebracht te worden. Je zult zien dat je verkeringstrijd dan veel mooier en ongecompliceerder wordt. Want naar bed gaan met elkaar vóór het huwelijk levert altijd spanning van ontdekking op, hetzij door anderen, hetzij door een niet gewenste zwangerschap. Het geeft even genot, maar dat verdwijnt al spoedig. En wellicht blijft er een kater over van iets waarvan je geweten zegt dat het niet mag (terecht!) en wat veel mooier is als je gewacht had tot je trouwdag

Als je leert wachten, kun je als bruid in een witte trouwjurk op je trouwdag verschijnen omdat je nog steeds een reine maagd bent. Vanaf je trouwdag kun je je van harte en ongecompliceerd aan elkaar geven, zonder enige terughoudendheid. Zorg ervoor dat je die witte trouwjurk in alle oprechtheid en eerlijkheid kunt dragen.

Conclusie: Wees niet te vaak en zeker niet te lang samen. Vul de tijd die je samen doorbrengt in met zinvolle dingen. Zit niet alleen op je kamer met elkaar, maar ga samen ook eens een eind wandelen, fietsen of iets dergelijks. Met andere woorden: hou het fris en gezond en wees niet te klef met elkaar. Besef dat het huwelijk veel meer is dat alleen maar seks. Trouw is de vaste basis van het huwelijk (vandaar: trouwen) en die moet groeien en schiet wortel naarmate je elkaar beter leert kennen. Maak het geslachtelijk samenleven niet los van de kinderzegen, daarmee ga je tegen Gods Woord in en daarop kan geen zegen rusten.

Ik weet wel dat deze dingen vandaag uit de tijd zijn. "Moet kunnen" is vandaag het motto. Maar als God zegt dat het niet kan, moeten wij dan wijzer zijn? Zijn geboden zijn gegeven opdat het ons goed zal gaan. Gehoorzaamheid beloont God met zijn zegen.

Uit het feit dat jullie deze vraag stellen, maak ik op dat jullie nog niet te ver zijn gegaan. Ik hoop van harte dat je door Gods genade (vraag daar veel om) staande blijft, zodat je op je trouwdag elkaar eerlijk in de ogen kunt zien en samen eerlijk voor God kunt verschijnen. Hij weet en ziet immers alles.

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk