Geen dominee voor catechisatie

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

De afgelopen zes jaar ben ik naar catechisatie gegaan. Echter, ik heb nog nooit les van een dominee gehad. En dit jaar is dat weer niet het geval. Dat is me tegen gevallen. Mijn broertje is elf en krijgt nu meteen catechisatie van de dominee. Overigens wil ik opmerken dat het bij ons op de catechisatie best een goede avond is. Is het nu onterecht van mij om hier ontevreden over te zijn? Ik zeg het tegen niemand, want ik heb gewoon geen argumenten. Maar voor mijn gevoel moet ik het zeven jaar met een 'hulpje' doen. Een dominee heeft een voltooide opleiding en pastorale ervaring. Ik heb best wel vragen die ik graag aan een dominee wil stellen. Graag zou ik van u een oordeel horen over dit verhaal.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uit je antwoord kan ik niet afleiden of de gemeente waartoe je behoort in de zes jaren dat jij naar de catechisatie gaat al die tijd een predikant heeft gehad of ook een poos vacant is geweest. Ik ga gemakshalve uit van het eerste, namelijk dat jullie gemeente de hele periode dat jij de catechese volgt, een eigen predikant heeft gehad. In dat licht bezien, is jouw vraag niet onbillijk. In de gemeente waarin ik predikant ben, werken we met drie catecheten, maar wel zo dat ik als predikant om de twee jaar dezelfde groep heb.

Jongeren die negen jaar catechese volgen, hebben gedurende die periode driemaal een wintercatechese gehad van de predikant en niet alleen van 'hulpjes', zoals jij hen noemt. Dat is trouwens ook goed voor de predikant. Hij moet immers al zijn schapen leren kennen, de grote en de kleinen.

Uiteraard weet ik niet of er bepaalde afspraken gemaakt zijn waardoor de predikant bepaalde leeftijden wel en andere niet heeft. Als dat niet het geval is, lijkt me de verdeling vrij willekeurig. Maar voor je een oordeel vormt, zou het goed zijn te informeren waarom de predikant bepaalde groepen niet voor zijn rekening neemt.

De relatie tussen een herder en zijn schapen is belangrijk en de catechese is een uitstekend middel voor de predikant om de jongeren van de gemeente te leren kennen. Al is het alleen om te weten welke naam bij welk gezicht hoort. Als het goed is, gaat de kennismaking echter verder. Voor jongeren is het ook belangrijk. De man van de preekstoel staat immers in de catechese dicht bij hen en zo kan de afstand overbrugd worden. De andere kant is, dat je zelf aangeeft dat de catechese onder leiding van het 'hulpje' best goed gaat. Kwalitatief is de catechese er kennelijk niet minder om.

Jouw argumenten zijn intussen dat een predikant een voltooide opleiding heeft en pastorale ervaring heelt. Met een voltooide opleiding bedoel je waarschijnlijk een theologische opleiding en pastorale ervaringen heeft hij ook, als het goed is. Overigens  kan een 'hulpje' die pastorale ervaring ook hebben.

Je vraagt of je gevoel van ontevredenheid terecht is. Een beetje wel, denk ik. Omdat je zelf dat gevoel wat relativeert, geef je aan dat het je niet zo beheerst dat de catechisatie en de catecheet geen goed meer kunnen doen. Tegelijk laat je blijken dat het je niet lekker zit, anders zou je deze vraag niet hebben gesteld. Je argumenteert ook dat je vragen hebt die je graag aan de predikant zou willen stellen.

Is het mogelijk dat je gewoon de stoute schoenen aantrekt en aan de dominee zegt dat je een paar vragen aan hem zou willen stellen. En vervolgens ook de vraag aan de orde stelt dat je het jammer vind dat je in de zes jaren dat je catechese volgt nog nooit van hem catechese hebt gehad. Die dingen moeten toch bespreekbar zijn? Als je al zes jaar op catechese bent, ben je ongeveer 18 jaar. Dan moet je als volwassene tegenover volwassene met elkaar kunnen praten. Informeer gewoon zo onbevooroordeeld mogelijk. Van vragen word je altijd wijzer en het kan voor jou dat gevoel van ontevredenheid weg nemen.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

catechisatie