Zelf kerk gaan houden

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

We zijn een paar jaar getrouwd en komen uit de Gereformeerde Gemeenten. Ik kom zelf uit een groot gezin, dat altijd bij de Ger. Gem. hoorde. Mijn vader kreeg echter ruzie en ging zelf kerk houden. Wij (broers en zussen) werden verplicht om bij hem te gaan ‘kerken’. Mijn vader gelooft niet meer wat er in de formulieren staat over bijvoorbeeld doop en avondmaal. Ons hele gezin was het met mijn vader eens. Zelf was ik nog niet getrouwd toen dat allemaal gebeurde.

Toen ik trouwde in de Ger. Gem. was dat tegen de zin van mijn ouders, dus waren ze ook niet aanwezig op mijn trouwdag. Echter, na veel ruzie zijn mijn vrouw en ik toch nog naar de ‘kerk’ van mijn vader gegaan. Mijn schoonouders waren het daar wel niet mee eens, maar legden zich er uiteindelijk toch bij neer.

Nu mijn vrouw zwanger is zitten we allebei met de vraag: Onze kinderen kunnen daar niet gedoopt worden en dat vinden we heel erg. Maar als we weg gaan zijn we ook mijn familie kwijt. Mijn vrouw zou dat ook heel erg vinden. Maar volgens mij kun je beter voor je geloof (God) dan voor je familie kiezen, ook al heb je dan heel vaak ruzie en mag je nooit meer thuis komen. Het grootste probleem is dat we onze kinderen willen laten dopen. Mijn vrouw is hier heel erg mee bezig en we willen via deze rubriek raad vragen. Wilt u alstublieft antwoord geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Door mijn afwezigheid gedurende een week, kan ik nu pas antwoord geven.

Allereerst wil ik er op wijzen, dat het voor ons niet geoorloofd is buiten het verband van een kerk te blijven. Lees artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis daar maar over. Onze belijdenis is opgesteld overeenkomstig Gods Woord. Wij mogen niet denken onze opvattingen daar tegenover te kunnen handhaven. In Hebreeën 10:25 worden we er ook voor gewaarschuwd de bijeenkomsten van de gemeente niet na te laten.

Bovendien mogen we onze kinderen het teken van de doop niet onthouden. Onder Israël moest ieder, die de besnijdenis naliet, uit het volk worden uitgeroeid. De doop is in plaats van de besnijdenis gekomen. Onze kinderen worden daarmee van de wereld afgezonderd, zoals Israël dat ook was. De doop maakt niet zalig, dat weten we. Toch moeten we niet wijzer willen zijn, dan de Heere. Hij geeft Zijn gemeente het teken en zegel mee van Zijn verbond. Daarmee vraagt Hij het hele hart en roept Hij op tot bekering, maar betuigt Hij ook, dat hetgeen er voor nodig is, bij Hem om niet te verkrijgen is. Hij belooft de Zijnen het ook te schenken.

Wij moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen en dit ook met liefde en geduld kenbaar maken en er naar handelen. Daar rust Gods zegen op.

Hartelijk gegroet,
Ds.  H. Paul