Ik las een uitspraak van de synode van de Ger. Gem. dat de kerkenraad met kracht...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik las een uitspraak van de synode van de Ger. Gem. dat de kerkenraad met kracht moet optreden bij het hebben van televisie tot vermaak. En als er dan ouders zijn die de tv niet tot vermaak hebben? Internet kan men toch net zo goed tot vermaak (mis)gebruiken?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Inderdaad heeft onze synode in de jaren '70 de kerkenraden opgeroepen krachtig op te treden tegen die leden, die de TV aangeschaft hebben en gebruiken voor hun vermaak. De praktijk heeft uitgewezen dat het televisiegebruik de ontkerstening van ons volk sterk heeft bevorderd. Wat daar als regel voor ontspanning en vermaak wordt aangeboden, behoort door ons ver van ons en van de gezinnen gehouden te worden.

Dat dit nu ook het internet betreft, was toen nog niet in beeld. Daar geldt wat betreft het surfen op allerlei sites, hetzelfde voor. Ook daar gaat een ontwrichtende invloed van uit, waar ook nu tegen gewaarschuwd moet worden. Evenals tegen allerlei spelletjes, die een verkeerde invloed hebben. Daarmee wordt het gebruik van de PC als zodanig niet veroordeeld. Die is langzamerhand onmisbaar geworden. Dat geldt van de TV niet.

De kerkenraad is in het houden van toezicht op de gezinnen gehouden met liefde te waarschuwen tegen het gebruik van de massamedia die een schadelijke invloed hebben op de christelijke levenshouding van de gemeente. Het belijden van het geloof en de belofte van het leven naar Gods Woord en wet, mogen niet weersproken worden door de levenshouding, die ermee in strijd is. De kerkenraad is bevoegd hierin te handelen overeenkomstig Gods Woord.

Vriendelijke groet,
Ds. H. Paul