Gewone vriendschap met je dominee

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

 Ik vraag me af of een gewone vriendschap met je dominee mogelijk is, aangezien je toch een soort vertrouwenspersoon/cliënt-relatie hebt.

Antwoord

De vraag is kort, maar krachtig en zo zou het antwoord ook kunnen luiden: een goede zaak! Vooral in deze tijd lijkt het me bijzonder zinvol, dat je als voorganger goede relaties hebt met de jeugd van de gemeente. Dat geldt in de eerste plaats vanzelfsprekend de kinderen van de Zondagsschool, c.q. de kindernevendienst en daarna de jongeren die de catechese bezoeken.

Ik heb daar nooit moeite mee gehad, maar dat heeft misschien ook te maken met mijn eertijds. Ca. 20 jaar was ondergetekende onderwijzer, schoolhoofd en leraar. Natuurlijk bouw je met de ene catechisant gemakkelijker een vertrouwensrelatie op dan met de andere, maar dat hoeft een eventuele vriendschap niet in de weg te staan. Integendeel, het ligt aan jezelf hoe je daar mee omgaat en dan zijn de voordelen duidelijk groter dan de nadelen. Als vriendschap soms ten koste gaat van je pastorale arbeid ben jij degene die in dat opzicht de grenzen bepaalt. Zeker vandaag de dag komt er heel veel op jongeren af en wat is er dan mooier, als ze met hun zorgen en problemen bij hun pastor terecht kunnen.

Een goede relatie vergemakkelijkt dat contact  dan alleen maar en dan geldt ook voor een gewone vriendschap. Kortom, het ene(een vertrouwensrelatie) kan dienen om het andere (een vriendschap) tot gevolg te hebben.

Ds. H. van Oostende