Bezinnen op vorming van Nieuwe Testament

drs. J. Hoekman / 13 reacties

Vraag

Vanuit tekstkritisch oogpunt ben ik mij aan het bezinnen op de vorming van het Nieuwe Testament. Nu zit ik met de volgende vraag: Heeft God ons het Nieuwe Testament zoals wij het kennen willen geven? Of moeten we dit zien als een vorm die gegeven is aan de uitwerking van de apostolische geschriften waarin de weg tot het heil verwoord wordt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste onderzoeker,

Tekstkritiek betekent voor mij niet of iets waar is of niet, maar hoe kom ik er achter dat en hoe iets waar is! Hoe kan ik met de hulp van Gods Geest die woorden doorgronden. En daarbij heeft de Heere u een keus gegeven, die samengaat met uw karakter, uw levensgeschiedenis, uw huidige situatie. Soms spreekt een tekstwoord tot u als een vermaning, maar diezelfde tekstwoorden kunnen u een week later juist heel vertroostend zijn! Gods geeft ons in de tekstkritiek een geloofsprisma en als je deze tekstkritisch zonder geloof wilt doorgronden, dan zul je eindigen in het vlees en niet in de Geest die al de Schrift heeft gegeven... ja, ook tot onderwijzing ...die in de rechtvaardigheid is!

Mat.10:25: "Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester." Laat God vrij zijn in wat Hij doet. Dat moeten u en ik niet willen bepalen. De vondst in de Qumram is toch gedaan ver na dat de canon al was vastgesteld en heeft ons een enorme rijkdom gegeven in handschriften die 1000 jaar ouder waren dan wij ze tot dan toe hadden. Hoeveel waarde hechtten de kerkvaders niet aan de LXX!

Ik denk dat u twee dingen door elkaar haalt tekstkritiek en vormkritiek, de tweede heeft te maken met de vorm waarin iets aan ons is overgeleverd, bv. in dichtvorm of als een lied, een wijsheidsspreuk enz. Tekstkritiek houdt zich bezig met het waarheidsgehalte van de overgeleverde tekst. En er is ook niets mis mee om de verschillende handschriften die er zijn te onderzoeken als we het maar in afhankelijkheid en geloof doen! Als het maar diens tot de opbouw van het geloof en niet om er een wijsneus mee te willen zijn. Geen verwarring maar openbaring, tot een kijkje achter de schermen, daar waar de meest heerlijke Evangeliegerechten worden bereikt. Laat ons de dingen hier gebruiken om ze straks daar ten volle te genieten (Augustinus).

Gods Woord is in vele vormen aan ons overgeleverd en heeft daarvoor de apostelen en na de apostelen nog vele anderen tot op de dag van vandaag toe, willen gebruiken om ons de weg naar de zaligheid in Jezus Christus te wijzen. En Zijn genade is ons genoeg. Ik hoop dat u veel in de teksten zult studeren tot vrucht voor uzelf en voor allen met wie u in aanraking komt, zodat satan, die de beste tekstcriticus is, het van u zal verliezen en dat kan maar op een manier: door het geloof!

Gods zegen,
Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

canoniek
13 reacties
cicero
Geachte ds. Hoekman,

Het verbaast mij dat u als universitair opgeleid predikant het volgende zegt:

"Tekstkritiek houdt zich bezig met het waarheidsgehalte van de overgeleverde tekst."

Dat is beslist onjuist. Tekstkritiek houdt zich bezig met alle overgeleverde handschriften en probeert daaruit de meest oorspronkelijke tekst te reconstrueren. Het waarheidsgehalte van de tekst is daarbij niet relevant.

Satan de beste tekstcriticus... Wist u dat de Statenvertalers ook aan tekstkritiek deden?
cicero
O Pardon, ik dacht dat er ds. stond maar er staat drs.
cicero
Herstel: onder de beantwoording staat toch ds.
cicero
Aan de vragensteller: je vraag is rijkelijk vaag. Het NT kennen we niet meer zoals het oorspronkelijk geschreven is. Dat maakt in de meeste gevallen niet uit omdat het aantal moeilijke gevallen waarin een belangrijk tekstverschil optreedt erg gering is.
cicero
Dan heeft u of Van Kooten niet begrepen of heeft Van Kooten het mis.

Tekstkritiek heeft niets te maken met schriftkritiek. Er zijn duizenden handschriften van het NT. In alle handschriften staan (overschrijf)fouten. De tekstkritiek wil die fouten opsporen en zo de meest zuivere tekst van het NT tevoorschijn halen. Een heel reformatorische bezigheid dus! Ik begrijp daarom niet waarom tekstkritiek hier door het slijk gehaald wordt.
cicero
Beproefde drogreden: op de toon reageren als je niets tegen de inhoud kunt inbrengen.
eduard1
gaat ie lekker?????
1a2b3c
weLedele hOoggeachte Meneer drP cicero.

Ik twijfel in het geheel niet aan uw inteligentie ondanks dat u een aantal reakties nodig had om te zeggen dat er één woord verkeerd was uitgelegt.
Maar waar ik me wel ernstig zorgen over maak is de vraag of u het woord tackt wel in uw woordenboek hebt staan.
Met nederige groeten.
cicero
Het woord tackt staat sowieso niet in een woordenboek.

Feiten zijn feiten.
1a2b3c
Neem me alstublieft niet kwalijk, moet natuurlijk tact zijn, daar heeft u helemaal gelijk in.
'k Had nooit gedacht dat ik 2 reakties nodig zou hebben voor één woord.
Nou ja, er zijn mensen die dit altijd nog van me winnen.
Hanna
wat een akelige toon in deze reactie's...
misschien beter om deze te sluiten??
Hendrik_Jan_de_Tuinman
Beste vrienden,

Bedankt voor de vele reacties; helaas is de toon enigzins bedroevend geworden. Misschien was mijn vraag te abstract voor enkelen onder ons...

Ik wacht vol spanning op reacties die betrekking hebben op de inhoud.

Gods zegen,

Hendrik Jan de Tuinman
1a2b3c
sorry