Gerechtvaardigd door de vierschaar van consciëntie

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Waarom is een mens die gelooft in Jezus en hem omhelst en liefheeft nog niet per definitie gerechtvaardigd door de vierschaar van consciëntie? Waarom is geloof in Jezus niet voldoende?

Antwoord

Geachte vraagstel(ler)ster,

Uw vraag vraagt eigenlijk een uitgebreide beantwoording. Maar ik wil mij beperken tot de hoofdzaken.

Allereerst zeggen ons Gods Woord en onze belijdenis, dat het ware geloof in Christus een zondaar rechtvaardigt. Denk hierbij aan Joh. 3:36 en Rom. 1:17. Verder aan zondag 23 en vraag 84 van de Catechismus en de artik. 22 en 23 van de Ned. Geloofsbelijdenis. Dit door het geloof gerechtvaardigd worden, houdt uiteraard ook de vergeving van de zonden in. Wanneer dus de zondaar Christus, Die in de beloften van het Evangelie ons wordt aangeboden, omhelst ontvangt hij de genade, die het deel hebben aan Christus met zich meebrengt. Dus ook de vergeving van zijn zonden.

Nu zijn er in dit aannemen trappen. Er is een zwak geloof, maar ook een sterk, een geoefend geloof. De Heere kan met veel kracht en licht de wetenschap van deze vergeving in het geweten bekend maken. Dat is een groot voorrecht en een rijke genade. Dat noemt men wel de rechtvaardiging in de vierschaar van de consciëntie. Maar het is onjuist te stellen dat eerst dán de vergeving verkregen wordt. Men ontvangt dan het volle bewustzijn van deze vergeving. Dat is een grote troost voor het geloofsleven.

Lees daarvan wat Smijtegelt schrijft in de 17e preek van het Gekrookte Riet. Hij noemt deze verzekering een onmiddellijke verzekering. Maar de meeste van Gods kinderen worden zijns inziens langs de middellijke weg, door de prediking van het Woord en het gebruik van de sacramenten, verzekerd. Dan is er een geleidelijke toename van deze verzekering. Langs die weg leidt de Heere de meesten van de Zijnen.

Het geloof in Christus rechtvaardigt dus de zondaar. Van der Kemp schrijft in zijn Catechismusverklaring bij zondag 23: "Ook worden de gelovigen dagelijks gerechtvaardigd, dewijl zij dagelijks om de vergeving der zonden moeten bidden". Helaas is er veel misverstand t.a.v. deze gewichtige zaak. Maar Gods Woord en onze belijdenis zijn hierin duidelijk. De persoonlijke beleving geeft de troost en vrede ervan. Die bid ik u van harte toe.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

rechtvaardigmakingvierschaar