(Niet) ritmisch zingen

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen ritmisch zingen en niet ritmisch zingen? Welke grond zit hier achter? Zegt de Bijbel hier ook wat over of maakt het allemaal niet uit hoe je zingt (in de kerk bijvoorbeeld).

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan je gerust zeggen, nergens is in de Bijbel te vinden hoe je moet zingen. Of dit nu ritmisch of niet-ritmisch is. Als je het maar met je hart doet. Wat is het verschil? Bij ritmische gemeentezang worden de psalmen op een ritme gezongen waarbij enkele noten kort en andere noten weer wat langer duren. Bij niet-ritmische gemeentezang worden de psalmen gezongen waarbij alle noten evenlang duren. Omdat in de vroegere kerk de ritmische gemeentezang in sommige kerken verwarrend en chaotisch werkte (de mensen zongen op een gegeven moment van alles door elkaar heen) hebben diverse kerken afgesproken dat ze de psalmen op hele noten gingen zingen. Zo was er in ieder geval geen verwarring meer over de lengte van een noot.

Maar of je nou hele of halve noten zingt; of je het tempo sneller of langzamer neemt; of je ritmisch of niet-ritmisch zingt; voor God maakt dit niet uit. Het moet met het hart gebeuren! Véél succes met je taak binnen de gemeente om God te loven d.m.v. de (niet)ritmische gemeentezang!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom jr.

Tags in dit artikel:

zingen