Zwanger worden na narcose

J. Boeijenga / Geen reacties

Vraag

Ik heb net vorige week een neusoperatie gehad. We hebben een kinderwens. Wel besloten om te wachten tot na de operatie. Die is dus geweest. Is het nog zo dat je na een narcose nog een bepaalde tijd moet wachten met zwanger worden? Of is alles snel genoeg uit het lichaam en kun je na een operatie gerust direct zwanger worden?

Antwoord

Vroeger werden bij de anesthesie wel middelen gebruikt die een, weliswaar geringe, kans gaven op afwijkingen bij het ongeboren kind. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Bovendien wordt gebruik gemaakt van middelen die niet alleen snel inwerken, maar ook snel zijn uitgewerkt.

Nadat het middel is uitgewerkt, blijven soms afbraakprodukten daarvan nog een tijdje in het bloed aanwezig, maar na 24 uur is ook dat verdwenen (bij een normale lever- en nierfunctie). Dus  1 of 2 dagen na de ingreep onder narcose zou je wat dat betreft zwanger kunnen worden.

Het feit dat mensen nog dagen en soms weken moe zijn na een operatie, wordt dan ook niet door de narcose veroorzaakt, zoals veelal gedacht wordt.  Er zijn diverse factoren die daar debet aan zijn:

-een periode van spanning en soms slecht slapen voorafgaand aan de ingreep (opzien tegen de operatie en/of de narcose) heeft een uitputtend effect;

-weefselbeschadiging door de ingreep, waardoor vele beschadigde cellen in het bloed komen en weer ‘opgeruimd’ moeten worden, geeft soms een ‘grieperig’ gevoel;

-het herstel van weefsels en eventuele organen vergt energie.

Overigens: soms zijn mensen erg bezig met hun gezondheidssituatie rond het tijdstip van de conceptie. Dat is op zich niet verkeerd, maar als het gaat om optimale omstandigheden voor een eventuele zwangerschap is het beter om daar al enkele maanden voor de zwangerschap mee te starten. En dan geldt dit niet alleen de moeder, ook de kwaliteit van het sperma kan door bijvoorbeeld roken van de aanstaande vader aangetast worden. Ook is het niet verstandig om in de eerste drie maanden van de zwangerschap bijvoorbeeld een babykamertje te gaan verven tijdens onvoldoende ventilatie.

Een site waarop erg veel medische  informatie gegeven wordt over de invloed van medicijnen op het ongeboren kind.

De mens wikt, God beschikt.

Ik wens je toe dat je zwanger mag raken en uiteindelijk een gezond kindje ter wereld mag brengen.

Met vriendelijke groet,
Johan Boeijenga

Tags in dit artikel:

kinderwensnarcose