Geen kinderen meer uit angst voor verlorenheid

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik ben getrouwd en heb twee kinderen van 5 en 3 jaar. We staan nu al een tijdje open voor een nieuwe zwangerschap. Aan de ene kant zie ik daar erg naar uit, aan de andere kant -als ik kijk naar hoe de wereld nu is- vraag ik me af wat voor een toekomst onze kinderen hebben.

Maar wat me het meest bezig houdt is dat onze kinderen bekeerd moeten worden. Het lijkt me vreselijk om een kind te krijgen dat dan vervolgens verloren gaat. Dan wil ik eigenlijk geen kinderen meer. Ik ben hiermee naar God gegaan en heb God gevraagd ons alleen nog een kind te geven als het ook Zijn kind mag worden. Maar nu vraag ik me af, mag ik dat wel zo bidden?

Antwoord

Ik kan me helemaal voorstellen dat je haast bang bent om kinderen groot te brengen in deze wereld. Want de verleidingen zijn zo groot.. En zo gemakkelijk gaat zo’n kind mee. ’t Is er van nature ook zo toe geneigd. Toch geloof ik niet dat u zo mag bidden als dat u doet. Ik denk zelfs dat je er een verkeerde kant mee op kunt gaan. Stel je voor dat je nu een kind zou krijgen, nadat je dit gebeden hebt, wat dan? Zou dat goed werken? Als je voor jezelf de zekerheid zou hebben dat dit kind toch wel bekeerd wordt, dan ben je er al helemaal niet meer zo intens mee bezig. Misschien vergeet je het wel om het elke dag op te dragen aan de Heere. Misschien praat je later ook wel wat minder met dit kind. Want het wordt immers toch bekeerd... Zou het niet averechts kunnen werken? Zou het zelfs niet zorgeloos kunnen maken?

En hoe moet het met die andere twee kinderen? Je krijgt toch een hele scheve verhouding, als je van dat derde kind zou kunnen geloven dat het bekeerd zal worden, terwijl je die verzekering niet hebt voor je andere twee kinderen. Is er niet een uitnemender weg? In mijn jeugd zei een predikant vanaf de preekstoel: Ik zou geen moed hebben om kinderen groot te brengen, als ik niet wist dat er een verbond van God bestond. Ik vond dat zo mooi dat ik het nooit vergeten ben. Is het niet belangrijk om zo ook aan het verbond van God te denken? Daarin is zoveel te vinden. Immers, God sluit een verbond met ons en onze kinderen. Daarin zegt Hij alles toe wat nodig is voor de tijd en de eeuwigheid. Is dat niet een wonder? Want als een kind geboren wordt, heeft het zoveel van ons als ouders. Het heeft dezelfde zondige natuur. Toch komt de Heere God met Zijn beloften tot dit kind. God de Vader belooft onze God en Vader te zijn God de Zoon belooft ons te wassen in Zijn bloed God de Heilige Geest belooft, dat Hij ons wil heiligen en ons toe wil eigenen wat we in Christus hebben...

De vraag is: hebben we zelf al antwoord gegeven aan de Heere? Hebben we deze Verbondsgod leren kennen?  Juist dan zullen we ook verwachting krijgen van Hem, ook voor ons nageslacht. De zekerheid dat onze kinderen  tot bekering zullen komen, zal de Heere ons hier en nu niet geven. Maar Hij geeft wel Zijn verbond, om daarop terug te vallen. En daarover te spreken met onze kinderen. En laten we steeds weer de Heere bidden om Zijn Heilige Geest.. Juist het leven bij de rijkdommen van het verbond geeft een afhankelijk leven. En met name dáár gaat een getuigenis van uit. Gods zegen bij de opvoeding van uw kinderen!

Ds. W. G. Hulsman