Begraven met Hem in de doop

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Dominee, ik heb het erg moeilijk met de tekst “begraven met Hem in de doop.” De kinderdoop is toch niet zaligmakend? U zult misschien gaan antwoorden dat het een heenwijzing is of een afbeelding, maar er staat toch: “dat we in de doop begraven zijn met Hem en opgestaan.” Als ik dit lees, dan denk ik: is het dan toch niet verbonden aan de volwassendoop en het vooraf geloven? Hoe moet ik deze tekst nu zien bij de kinderdoop?

Antwoord

Om meer duidelijkheid te krijgen omtrent de bedoeling van deze tekst uit Koloss. 2, zou ik je willen aanraden om Rom. 6: 1-5 te lezen. Daar werkt Paulus het beeld breder uit. Het principe van Schrift met Schrift vergelijken geeft vaak een veel duidelijker begrijpen van teksten. De Schrift is ook haar eigen uitlegger.

Goed, nu naar Rom. 6. Daar zie je, dat het met Christus bijzonder belangrijk is. Wij mogen door geloof delen in al wat Christus heeft doorgemaakt. Als Hij dus gestorven is, de dood is ingegaan, delen wij daarin met Hem; als Hij is opgewekt delen wij daarin met Hem; zelfs als Hij naar de hemel is gegaan, hebben wij die rijkdom daar met Hem. Een beweging van mee ondergaan, opkomen en naar de hemel gaan. "Met Hem één plant geworden", zegt Rom. 6. Niets uit eigen keuze of eigen verdienste, maar alles uit Hem.

Door de doop wordt nu deze beweging van Gods kant aan ons bevestigd. Zie maar in bijzonder naar hetgeen in het doopsformulier wordt gezegd onder het kopje "in de tweede plaats" o.a.: "als wij gedoopt worden in de Naam van de Zoon, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap van Zijn dood en Zijn opstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden".

In de doop bevestigd de Heere dat wij mogen delen in dit wat van Zijn kant aan ons wordt aangeboden. De doop is inderdaad niet zaligmakend, maar hetgeen daardoor wordt afgebeeld wel. En in het teken van de doop belooft God ons van Zijn kant alles wat daardoor wordt afgebeeld.
Ik hoop dat dit je rust mag geven.

Ds. W. van der Wind

Tags in dit artikel:

doopformulierkinderdoop