Borderline en relatie met de Heere

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Wie kan mij iets vertellen over de invloed die Borderline kan hebben op je relatie met de Heere. Is het mogelijk dat je merkt dat de Heere zich teruggetrokken heeft en dat je opeens in je hele beleving niet meer van de Heere Jezus kan houden? Ik ben erg in de war daarover, maar ik verlang een eerlijk antwoord.

Antwoord

Het lijkt mij, dat Borderline zeker invloed heeft op je relatie met de Heere. Omdat bij deze stoornis alle relaties met mensen problematisch kunnen worden (of zo ervaren kunnen worden), heeft dat zeker ook invloed op je vertrouwen op en geborgenheid bij God. Zodat je Hem soms niet meer als dichtbij ervaart of je liefde voor Jezus wordt geblokkeerd.

Toch vind ik mezelf niet de aangewezen persoon om hierover heel veel te zeggen, omdat ik pastor en geen psychotherapeut of psychiater ben. Dezen beschikken over de juiste deskundigheid als het hierover gaat. Een goede hulpverlener zal ook de relatie met God in de gesprekken (kunnen) betrekken. Het is verdrietig en geeft veel eenzaamheid, als je het gevoel hebt dat mensen om je heen soms niet te vertrouwen zijn. Als dan ook de Heere zo ver weg lijkt, wordt het er allemaal niet makkelijker op.

Toch mag je geloven en weten dat God je nooit verlaat. Hij heeft Zijn liefde in Jezus bewezen. Daar mogen we altijd weer op terugvallen. Het is goed dat soms tegen elkaar te zeggen, omdat je gevoel het soms niet meer kan aanvaarden. Maar door het toch tegen elkaar te zeggen, kun je met je verstand wel begrijpen, dat dit de waarheid is waaraan je je mag vasthouden. Bovendien: als wij Gods liefde niet als werkelijkheid ervaren of niet kunnen voelen, is dat nog niet het bewijs dat God zijn liefde ook daadwerkelijk heeft ingetrokken. Gevoelens zijn onvast en grillig, maar geloven heeft ook een kant van “zeker weten”, op grond van Gods geopenbaarde Woord en op grond van het volbrachte werk van Jezus Christus. Daarom zal de Heere je nooit verlaten (Rom. 8: 37-39)!!

Ds. K. van den Geest

p.s  Ik wil je nog even wijzen op de stichting Eleos. Zij hebben een speciale dag georganiseerd over bordeline, waarin op een goede manier over de relatie geloof-bordeline is gesproken! Daarnaast organiseren ze ook bijeenkomsten voor familieleden van mensen met bordeline!

Lees meer artikelen over:

borderlinepsychologie