Zwart geld in de collectezak

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Zwart geld in de collectezak; toelaatbaar of de HEERE een gruwel?

Antwoord

Volgens mij kan het antwoord op de vraag in twee duidelijke delen uiteen vallen.

Ten eerste: “zwart geld” wil zeggen: geld dat je niet aan de Belastingdienst opgeeft als inkomen of winst. We moeten dus geen zwart geld hebben, want we moeten eerlijk onze belasting betalen. Geeft de keizer dat des keizers is (Matth. 22:21). Dus voordat je gaat nadenken of je je zwarte geld in de collectezak doet of niet, is er al iets mis. Zwart geld is niet toelaatbaar in de collectezak, niet op de markt of waar dan ook.

Ten tweede een belastingtechnische opmerking (al begeef ik me daar op glad ijs). Als je geld aan de kerk geeft en je hebt daarvan een bewijs (kwitantie, giroafschrift o.i.d.) dan is het aftrekbaar van de belasting. Je hoeft er dus sowieso geen belasting over te betalen; dus waarom zou je zwart geld gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen

Tags in dit artikel:

collectezwart geld