Verbreken van de eenheid

Ds. P. Koeman / 6 reacties

Vraag

Is het verbreken van de eenheid van het lichaam van Christus een zonde tegen de Heilige Geest?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dank voor uw vraag. Ik kan daar kort over zijn. Inderdaad is dit een zonde tegen de Heilige Geest. Niet de zonde, of lastering tegen de Geest, waarvoor geen vergeving mogelijk is, zegt Christus. ( Matth. 12:31 en 32). Wel een zonde, die wij helaas al te gemakkelijk constateren, maar die indruist tegen de bedoeling van de Heilige Geest. Uit de symbolen, de Apostolische geloofsbelijdenis en de geloofsbelijdenis van Nicea, blijkt overduidelijk hoe belangrijk de eenheid is van de kerk naar de bedoeling van de Geest. Niet voor niets waarschuwen de apostelen er in hun brieven indringend tegen. In de Vroege Kerk hebben de kerkvaders met klem en bracht betuigd, dat en hoezeer de eenheid van de kerk van belang is! Zie ook de Nederlandse geloofsbelijdenis art. 27-29). Wij zijn er helaas van afgeweken, ook  tegen de bedoeling van de Reformatoren in!

Vandaar dat het gebed om eenheid te midden van alle gebrokenheid en verdeeldheid en het zoeken naar de realisering van de bijbelse eenheid voor de kerk die zich door de Geest laat leiden van levensbelang is. Het heeft ook grote missionaire betekenis!

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
6 reacties
Autumn
Wat wordt er precies verstaan onder 'het verbreken van de eenheid'?
vrouw78
God wil dat we één zijn. Wij hebben zoveel verdeeldheid. Zonde. We moeten onze zonde belijden én laten. Hoe kunnen we dan bidden om eenheid en vervolgens verdeeld blijven? Allemaal naar de synode in Dordt? 25 en 26 okt. nationalesynode.nl
Nochthans
Zondigen tegen de Heilige Geest doen we allemaal, voor of na ontvangen genade, het verschil is nu niet aan de orde. God wil het altijd vergeven.
Zonden tegen de Heilige Geest die niet vergeven kunnen worden is het werk van de Heilige Geest toeschrijven aan de duivel, heel, heel bewust.
Deze zonden kunnen niet per ongeluk gedaan worden het gebeurd moedwillig.
Heb eens iemand gesproken die bang was dat hij het gedaan zou hebben, mijn antwoord was "dan heb je het niet gedaan".
Wat iemand anders als God erover zegt en aangehangen wordt is absoluut onbelangrijk. Uitsluitend Gods Woord onderwijst ons.
MUS
De kerk is verdeeld, het lichaam van Christus niet!
In Hem zijn we één, of we nu van een GG, GKV, RKK, GGiN, VEG, BG oid. zijn.
Nochthans
He mus, je vergeet allah, buddha en jehova getuigen en er zullen er nog wel een paar zijn. Waarom niet allemaal het zelfde boek als leidraad, weg die Bijbel man!
Waar heb je het over..... je weet het denk ik zelf niet. De kok wel horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt.
levensbron
oeps, waren hebben we het over? hoezo christenen?