(...) Nu is het zo dat mijn man af en toe de verleiding niet kan weerstaan om op...

J. A. het Lam / Geen reacties

Vraag

Wij zijn sinds een half jaar getrouwd en het gaat gelukkig goed in ons huwelijk. Mijn man heeft vroeger zogenaamde seksverhalen gelezen op internet. Dit hebben we samen besproken, al in het begin van onze verkeringstijd. Toen gebeurde het gelukkig niet meer. Wij zagen geen reden om hulp hiervoor te zoeken. Nu is het zo dat mijn man af en toe de verleiding niet kan weerstaan om op internet naar halfnaakte vrouwen te kijken. In ons huwelijk is dat nu twee keer gebeurd. Daarna bevredigt hij zich dan. Ik voel me hierover heel onzeker. Is dit normaal en in hoeverre is het goed hiervoor hulp te zoeken? Het gebeurt namelijk niet frequent, maar als het gebeurt is het wel heel erg en moeilijk. Dat vind mijn man ook. Gelukkig kunnen we er wel goed over praten. Maar is het nu ook goed hiervoor hulp te zoeken, ondanks dat we verder geen problemen ervaren en het niet vaak gebeurt? En zo ja, waar kan dat dan? We hopen dat u een antwoord weet op onze vraag.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het probleem van de sekssites is voor jullie allebei moeilijk. Je schrijft dat je man het ook “erg” vindt. Dat zal wel zijn een gevoel van zich schuldig voelen en van verloren te hebben en schaamte naar jou. En jij schrijft je “onzeker” te voelen. Onzeker waarom? Ik vermoed omdat je niet goed weet wat je ervan denken moet, maar misschien ook omdat je je als vrouw te kort voelt schieten. Laat ik duidelijk zeggen: het is zeker niet normaal. Het komt wel bij steeds meer mannen voor dat ze in deze valkuil trappen. Maar het absoluut niet normaal. Tegelijk gebeurt het inderdaad niet frequent, twee keer in dit half jaar huwelijk. Dat het niet vaker is gebeurd is mogelijk te danken aan het feit dat het goed gaat in jullie huwelijk en wat heel belangrijk is: dat jullie hierover praten. Als dat werkelijk zo is dan kan dat wel eens de reden zijn waarom het allemaal beperkt is gebleven. Je hoeft als vrouw dus geen gevoel van falen te hebben, waarschijnlijk is het dankzij jou juist niet nog verder uit de hand gelopen.

Hoewel het niet vaak gebeurd is, zou ik het wel serieus nemen. Uit je verhaal krijg ik de indruk dat het probleem al ontstaan is voor jullie verkering kregen. Door het open praten en door het feit dat jullie verkering kregen, kwam het niet meer naar boven. Maar sekssites, of beter het je laten opwinden door beelden en daarbij jezelf bevredigen, heeft een verslavende kracht. Die kracht moet overwonnen worden bij je man zodat hij er vrij van wordt in de Naam van Christus.

Ik weet niet of jullie samen gebeden hebben. Dat is het eerste wat jullie kunnen doen: samen bidden, waarbij je man zelf belijdt dat deze macht hem te pakken heeft en bidden in de Naam van Christus of Hij deze zonde vergeeft en de macht verbreekt. Ik zou jullie aanraden daarmee naar een predikant te gaan of andere christen die wijs is en dichtbij God leeft. Je moet dan niet denken aan een therapie. Maar aan een paar gesprekken waarin alles gesproken kan worden over hoe het allemaal begonnen is, waar het vandaan komt, waarom het zo’n aantrekkingskracht blijft houden en waarin ook gebeden kan worden.

En tot slot nog een praktische tip: maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is en zet een filter op je internet. Ooit gaf ik een jonge man die op het punt stond te gaan trouwen en met dit probleem naar me toe kwam een briefje met daarom Romeinen 6:11-13 met het verzoek dat aan het scherm van zijn computer te plakken.

Mw. J. A. het Lam

J. A. het Lam

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harderwijk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie/specialisme: onderwijzeres, PPH bezoeker (

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk