(...) Ik blijf vertrouwen op de Heere, tegen mijn gevoel in, maar mis zo Zijn aa...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik las ergens: rust niet totdat je weer vervuld bent met de liefde van Christus. En dat is iets waar ik mee zit. Ik heb mogen vertrouwen op de Heere Jezus als mijn Zaligmaker en werd door Hem vervuld met Zijn liefde. Maar die tijden gaan voorbij, twijfel komt weer opzetten, zonde van ongeloof die zo diep in me zit en daardoor een wantrouwen aan de Heere, terwijl ik dat absoluut niet wil. Maar het lijkt wel sterker als ikzelf te zijn. Ik blijf vertrouwen op de Heere, tegen mijn gevoel in, maar mis zo Zijn aanwezigheid en Zijn liefde in mijn hart. En dan lees ik: rust niet totdat je dat weer terug hebt. Hoe dan? Ik lees de Bijbel en bid en leer steeds meer dat ik ondanks al mijn gebreken toch op Hem mag vertrouwen om wie Hij is. Maar toch heb ik de liefde niet meer. En dat voelt als zonde, als de Heere tekort doen en hoe kan het nu dat als mijn zonden vergeven zijn door Hem, ik geen liefde heb tot Hem?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Jouw vraag betreft een heel teer onderwerp: het ervaren van Gods liefde. Er is niets heerlijker dan de ervaring van de liefde van God en de verberging van Gods aangezicht is bitterder dan de dood. Weet je dat het een voorrecht is, dat je naar die liefde verlangt? En je verlangt er naar, omdat je die liefde in het verleden ervaren hebt. En nu mis je de ervaring van die liefde. Ik denk dat dit voor vele kinderen van God herkenbaar is.

De duivel kan gebruik maken van deze periode van geestelijk gemis, door je te bestrijden met de pijlen van twijfel: Je hebt je vergist dat je in het verleden de liefde van God ervaren hebt. Of: je bent helemaal geen kind van God, want anders zou je Gods liefde wel ervaren. Je kunt het ook jezelf moeilijk maken. Ik denk dat je op die weg zit wanneer je aan het eind van je vraag schrijft: “ik  geen liefde heb tot Hem”. Denk je dat je geen liefde hebt tot de Heere? Waarom dan zo veel verlangen naar Zijn liefde? Dat is toch niet voor je eigen beleving en ik-gericht? Wie werkelijk en intens verlangt naar de liefde van de Heere, kan dat alleen maar doen, omdat Zijn liefde in het hart is uitgestort. “Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft” (1 Joh.4:19).

Volgens 1 Kor.13 horen geloof, hoop en liefde bij elkaar. De meeste is de liefde. Zou er liefde zijn zonder geloof? Of liefde zonder hoop? Nee, dat is onmogelijk. Maar zo geldt ook omgekeerd, dat er geen geloof is zonder liefde en geen hoop zonder liefde. Daarom moet je niet twijfelen aan jouw liefde voor de Heere en nog veel minder twijfelen aan de liefde van de Heere voor jou. Maar je mist al langere tijd de ervaring van Gods liefde. Dat is je tot intens verdriet en je probeert die ervaring weer terug te krijgen door Bijbel te lezen, te bidden en te vertrouwen op de Heere. Misschien mag ik je vragen: Zou het kunnen zijn, dat er bepaalde zonden in je leven zijn, waar je aan sterven moet? We kunnen ook na ontvangen genade immers zo dubbelhartig zijn. Onbeleden en onbestreden zonden, staan Gods liefde in de weg. Probeer eerlijk heel je hart en heel je leven voor de Heere open te leggen en belijd dat je in jezelf een zondaar bent en blijft. Maar nochtans mag je hopen op Gods genade, zoals die in de beloften van het evangelie je worden verkondigd. De Heilige Geest wil je op die beloften doen vertrouwen en geloven dat de Heere Zijn Woord zal waar maken en bevestigen.

Je mag geloven dat de Heere op Zijn tijd en op Zijn wijze terug komt om je Zijn liefde te doen ervaren. Dat kun je zelf niet maken of vast houden. We mogen elkaar wel toeroepen: Wacht op de Heere, ja verwacht de Heere. Zo Hij vertoeft, verbeid (=verwacht) Hem, Hij zal vast en zeker komen (Habakuk 2:3). Als de Heere ons laat wachten, wordt het wonder van de ervaring van Zijn liefde steeds groter. En we gaan steeds meer erkennen, dat dit alleen genade is!

Probeer steeds te overdenken hoe groot Gods liefde is in de zending van Zijn Zoon. Hoe groot is de liefde van de Heere Jezus, om Zich tot in de Godverlatenheid toe te vernederen en Hij is het die aan de Rechterhand van de Vader voor al de Zijnen bidt. Hoe groot is de liefde van de Heilige Geest, om genade en liefde uit Christus te nemen en het ons te verkondigen. Zie niet op jezelf, maar zie op de Drieënige God. Hoe meer we letten op Zijn liefde, hoe meer ons hart vervuld wordt van die liefde.

Ds. A. Jonker