Kritiek op jongerenavonden

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Wat hebben bepaalde dominees van de ger. gem. nu precies op jongerenavonden (bijv. die in Hardinxveld-Giessendam) aan te merken? Bij mijn vriend in de kerk wordt er zelfs vanaf de preekstoel ernstig tegen gewaarschuwd (zonder uitleg). Uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het heel fijne en goede avonden zijn. Graag een goed onderbouwd antwoord.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Deze vraag is voor mij moeilijk te beantwoorden, omdat ik nooit kennis heb genomen van wat op deze jongerenavonden wordt geboden. Wat ik ervan in de Saambinder gelezen heb, gaf mij de indruk dat er te gemakkelijk gesproken zou worden van het aannemen van de beloften van de Doop en van het Evangelie, alsof we daar zelf toe in staat zouden zijn. Terwijl dit toch het werk van de H. Geest is.

Bij dit alles moeten we beseffen dat het verwerpen van wat God aanbiedt een ernstige zonde is. Dat brengt een spanningsveld mee, waar de Heere alleen licht in kan schenken. Daar geeft de Heere het gebed voor. Hij zegt nergens: "Zoekt Mij tevergeefs". Wat we in eigen kracht aannemen, raken we kwijt, wat de Heere geeft blijft geschonken.

Overigens dacht ik dat de SRB-avonden niet als verkeerd beschouwd werden.

Met vriendelijke groet,

Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

jongerenavond