Ik was op zoek naar een gedeelte in de bijbel waar er wordt gesproken over dat G...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik was op zoek naar een gedeelte in de bijbel waar er wordt gesproken over dat God eigenlijk twee keer roept/waarschuwt. Maar ik weet niet precies waar dat staat. Misschien haal ik roepen en waarschuwen wel door elkaar. Een vriend van mij heeft al twee auto-ongelukken gehad. De laatste heeft hij er met een sneetje en schrammetje afgebracht. Met een erg hoge snelheid vloog uit de bocht. Hij gaat vanaf jongs af aan niet meer naar de kerk, toch kan ik er wel met hem over praten. En nu kwam in mijn gedachten iets over twee keer waarschuwen/roepen. En die tekst zou ik graag in verband willen zien wat er wordt bedoeld, en of dit toepasselijk is op deze situatie? Alvast bedankt.

Antwoord

Het zag er voor ons allen niet best uit wanneer de Heere na twee waarschuwingen de teugels op de nek zou werpen als van een hollend paard en zou zeggen: ren nu uw eeuwig verderf maar tegemoet, want Ik heb u twee keer geroepen of vermaand. Het heeft alles niet wat uitgewerkt dus verlaat Ik u.

Ik weet niet om welke tekst het gaat waar op gezinspeeld wordt. Natuurlijk komt er aan het geduld van de Heere een keer een einde als de maat vol gezondigd is. Het volk van Israël is ons ten voorbeeld. De Heere werd er niet moe van om profeten te zenden onder het volk om hen te waarschuwen en te roepen tot bekering. Vele jaren heeft de Heere hen vermaand. “Maar Mijn volk wou niet, naar Mijn stemme horen, Israël verliet, Mijn en Mijn geboôn, t' Heeft zich andere goôn, naar zijn lust, verkoren.” Tenslotte wordt het volk zeventig jaar in ballingschap gevoerd om gelouterd te worden.

Je haalt het voorbeeld aan van een vriend die reeds twee ongevallen heeft gehad en hij er telkens goed onder weg kwam. Zeg maar tegen hem dat de Heere geen lust heeft gehad in zijn dood, maar daarin lust vindt dat hij zich zou bekeren en leven. Je moet maar door blijven gaan met je vriend te vermanen en de ernst van dood, graf en eeuwigheid op het hart te binden. Anderzijds is het van belang om niet alleen te praten, maar ook voor verloren zielen te bidden tot de Heere of zij van Hem een nieuw hart mogen ontvangen. Er staat in Psalm 62 vers 12: God heeft één ding gesproken, ik heb dit tweemaal gehoord: dat de sterkte Godes is. Maar of deze tekst van toepassing is op jou vraag waag ik te betwijfelen.

Zoek deze psalm op en lees hem met daarbij de kanttekening. Ziezo, vriend, wat werk erbij voor je.

Hartelijk gegroet en wees oprecht in de omgang met niet-kerkelijken.

Ds. J. D. Heikamp