Rectocele

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Een wat medische en gênante vraag, waarmee ik niet helemaal naar de huisarts durf. Ik ben nog vrij jong en heb drie kinderen gekregen. De bekkenbodem voelt sindsdien wat slap. Weleens therapie gehad na de laatste bevalling. Urine druppelt nu niet meer, hooguit als ik trampoline spring. Wat verandert is iets met de ontlasting. Die krijg ik er niet goed uit, het lijkt de vagina te raken, waarvan ik weet dat dat ook kan. Het voelt ook wat uitgezakt aan op de een of andere manier rond de vagina en aars. Het lijkt alsof de darmen behoorlijk duwen langs de vagina, maar de toiletgang geeft verder nog niet heel veel problemen. Ik heb zelf een wat medische achtergrond, maar weet hier te weinig vanaf. Kan dit al een begin van een verzakking zijn?

Antwoord

De klachten die beschreven worden zouden heel goed kunnen passen bij een rectocele (een verzakking van de achterwand van de vagina). Om helder te krijgen of daarvan sprake is, is het goed bij de huisarts langs te gaan en de opties te bespreken.

Drs. N. Wolswinkel