Genesis zorgt voor veel vragen

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Ik vraag mij af of mensenrassen zich wel zo snel konden ontwikkelen uit Adam en Eva. Ik geloof niet in de evolutietheorie. Maar de eerste boeken van Genesis stellen mij ook voor veel vragen. Hoe is dat allemaal gegaan en kent u misschien goede boeken m.b.t. dit onderwerp?

Antwoord

Waar haalde Kain zijn vrouw vandaan? Hoeveel kinderen zouden Adam en Eva meer gehad hebben dan Kaïn, Abel en Seth? Zo zijn er nog heel wat vragen te stellen. Het vervelende is dat de Bijbel op de meeste vragen van deze aard geen antwoord geeft. Dat is voor sommigen een reden om aan ambtsdragers op huisbezoek of aan christelijke vrienden dergelijke vragen te stellen. Vaak helaas met de bedoeling om die christenen eens lekker in verlegenheid te brengen. Daarom is het altijd van belang jezelf af te vragen: Waarom stel ik zulke vragen? Denk ik dat mijn geloof in God afhangt van het antwoord op zulke vragen?

God heeft het niet nodig gevonden om in de Bijbel alles op te laten schrijven, zodat alle natuurkundige en biologische vragen vlot beantwoord kunnen worden. Hij heeft zelfs in Zijn soeverein welbehagen besloten dat de Bijbel juist geen natuurkunde- of biologieboek moest zijn. Dan zou de Bijbel al snel verouderd zijn.

Juist omdat de Bijbel datgene biedt wat noodzakelijk is voor ons heil, daarom is het op alle tijden berekend. Juist omdat de Bijbel vanuit het geloofsstandpunt geschreven is, kan dit het geloof van alle gelovigen daarna voeden. Onder de miljoenen mensen heeft God ook mij en jou op het oog. Dat vind ik een groot wonder!

Natuurlijk mag je naast het lezen van de Bijbel ook wetenschappelijke boeken lezen, die wellicht voor een deel antwoord geven op je vragen. Toch zul je daarin niet lezen dat God de mensheid heeft gewild en dat Hij niets liever wil dan dat allen behouden worden en tot kennis van de waarheid komen en dat is alleen mogelijk op grond van die ENE MIDDELAAR tussen God en de mensen (1 Tim.2:4-5). Mensen kunnen God nooit de schuld geven als ze verloren gaan. Wie gelooft heeft voorlopig meer vragen dan antwoorden...
Daarom o.a. verlang ik ook naar het Koninkrijk van God. Daar zullen we geen verkeerde vragen meer stellen en dan zullen we antwoord krijgen op vragen die we nu nog niet weten te beantwoorden.

Hangt jouw leven nu al aan de ALPHA en de OMEGA, het Begin en het Einde?

Wat betreft een boekje: ds. P.L. de Jong schreef onlangs een bijbelstudieboekje over het begin van Genesis. Te verkrijgen in de boekhandel.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

Genesis