Verbond dat de Heere met David heeft gesloten

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Wat houdt precies het verbond in dat de Heere met David heeft gesloten?

Antwoord

Als we Psalm 89 (vanaf vers 29) erop na slaan dan lezen we dat God in het bijzonder Zijn verbond met David bestendigt. "Zo Ik aan David lieg...". (vers 36). Dit verbond heeft met name te maken met de belofte van een eeuwig koningschap voor het huis van David, oftewel: voor David persoonlijk, én voor zijn nakomelingen. Anders dan wat Saul aangaat, blijft het koningschap aan David verbonden. Dit koningschap vindt zijn vervulling in de Koning der koningen, Die uit het huis van David geboren zal worden, namelijk de Messias, de Heere Jezus Christus.

De inhoud van dit verbond met David staat beschreven in 2 Samuel 7 (met name vanaf vers 15) en de parellelgeschiedenis zoals beschreven I Kronieken 17.

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

David