(...) Ik hoor hier alleen dat echt iedereen alleen maar uit ellendekennis komt t...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Een predikant van de Hersteld Hervormde Kerk schrijft ergens: “God geeft sommigen eerst zondekennis en een gevoel van gemis als de belangrijkste impuls om genade te zoeken bij Christus. Anderen ervaren dankbaarheid en vreugde bij het horen van het evangelie, hebben wel een beetje zondekennis, maar nemen gelijk Christus aan en komen later tot verdieping van zondekennis.” Maar dit is niet zoals ik het hoor in de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor hier alleen dat echt iedereen alleen maar uit ellendekennis komt tot God. Soms als er gesprekken zijn, hoor ik dat echt alleen maar ellendekennis nodig is. Ook al klinkt dit antwoord op dit gebied mij veel Bijbelser in de oren, toch hoor ik dit nooit in onze kerk. Eerst medicijnmeester nodig hebben, dan pas naar de medicijnmeester toegaan. Ik lees graag een preek van Spurgeon of iets van een Reformatorische baptist. Zij spreken ook niet zoals in onze gemeenten en daar zit ik wel eens mee. Hoe kun je dan toch tot bekering komen? Toch wachten op ellendekennis, enz.?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een valkuilen zijn er toch op de weg naar de zaligheid. Of zoals je wilt: op de weg naar Christus.  Wat denk je: Hoeveel zondekennis had Mattheüs toen Jezus hem riep om Hem te volgen? Zondekennis is een gevolg van het bekerende, ontdekkende werk van de Heilige Geest. Zondekennis is niet “een voorwaarde” om tot Jezus te gaan, maar een gevolg van het ontdekkende werk van Gods Geest. Direct hier achteraan moet ik ook zeggen: Als de Heilige Geest onze ogen niet opent voor Jezus, zien we ook echt helemaal nooit iets begeerlijks aan Hem of in Hem. Dit zul je met me eens zijn als je de kerk rond kijkt en ziet hoe weinig geïnteresseerd de mensen onder de preek zitten. Niemand gaat uit zichzelf naar Jezus. Jij haalt er in je vraag mensen bij die dankbaarheid en vreugde ervaren bij het horen van het Evangelie. Waar denk je dat dit door komt? Alleen doordat hun ogen voor Hem geopend worden door de Heilige Geest!

Ds. Brakel (je weet wel, die “oude schrijver”) schrijft ook heel wat over deze dingen. Hij legt op een gegeven moment heel sterk de nadruk op deze dingen. In zijn beschrijving van de toetreding in het verbond der genade. Het overgaan in dit verbond. Hij zegt dan: Sommigen worden geleid zoals een Timotheüs, zij gaan “allengskens” met zoete overdenkingen over in dit verbond, anderen gaan een weg gelijk aan Paulus. Met geweldige indrukken en verslagenheid.

Weet je, vraagsteller, ik denk dat het tijd begint te worden dat we ons eens op nieuw gaan realiseren dat God met ieder mens op zijn manier werkt. En ook met ieder mens de weg gaat die het best voor hem of haar is. Een van onze oude (zeer oude) vrienden had veel verdriet in haar leven. Weet je wat ze dan zei: “Ik heb dit nodig om dicht bij de Heere te blijven”. Maar zij zei nooit: “En ze nemen Jezus maar aan”. Zij wist bij ervaring dat de Heere persoonlijk met je omgaat.

Als Petrus in Johannes 21 de Heiland volgt en zich omdraait naar Johannes: “ Heere maar wat zal deze?”  Dan bestraft de Heiland hem: “Als ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij” Begrijp je? Hier legt Jezus Zelf ook weer de nadruk op het persoonlijke, persoonlijk beleven, de persoonlijke weg. Er is geen voorschrift over zondekennis. Er is alleen een zekerheid: Zonder komen tot Jezus kun je niet zalig worden. En dit mag je niet vervangen door: Zonder grote zondekennis kun je niet zalig worden.

Evenwel staat ook vast dat ieder die zalig wordt, voor zichzelf zal leren kennen dat hij of zij in zichzelf niet meer is dan een ellendig zondaar. Die schuldig staat tegenover God. Maar die verlossing vindt en zoekt bij Jezus. Laat je niet meeslepen in de woordenstrijd die in onze tijd gevoerd wordt! Ga naar Jezus zoals je bent. Laat Hem je zonden maar zien. Hij weet ze toch al. Omhels Hem als de enige Weg tot behoud voor een arm mensenkind. En als je dan in verwondering Zijn liefde mag ervaren zullen vanzelf je ogen steeds meer open gaan voor de noodzaak van zulk een Verlosser.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb in het zoeken van je weg in deze warboel van opvattingen en menselijke meningen die je zo kunnen verwarren en je steeds verder van Jezus vandaan brengen. Zoek Hem en leef!

Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert