Een vraag over de brieven van Paulus (...) Zijn ze alleen voor verzekerde christ...

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Een vraag over de brieven van Paulus die vrijwel allemaal beginnen met “aan de geroepenen, aan de uitverkoren gemeente enz.”. In welk licht moeten mensen die geen kind van God zijn deze lezen? Zijn ze alleen voor verzekerde christenen? Hier zit ik nogal  mee. Hartelijk bedankt voor uw antwoord!

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Achter je vraag steekt een onbijbelse gemeentebeschouwing. De gemeente bestaat niet uit een willekeurige verzameling of groep mensen, maar wordt gekenmerkt door het verbond van de genade, dat God met haar is aangegaan en waarvan de doop een teken en zegel is. En de vraag aan ons is: geloven we dit of geloven we dit niet?!

De prediker dient dus geen onderscheid te maken in gelovigen en ongelovigen, bekeerden en onbekeerden om vervolgens het Woord van God tot deze verschillende groepen te richten, want dan maakt de prediker onderscheid waar geen onderscheid is. Integendeel, hij richt het Woord van God tot de gehele gemeente, en dat Woord zal onderscheid maken. De een gelooft het en de ander gelooft het niet. En dat geloof is altijd verbonden met bekering. Daar valt het onderscheid (waar geen onderscheid is).

Idem dito is het met het lezen van de Bijbel. Wie het gelooft, die heeft het (zou Luther zeggen). Geroepen als Abraham destijds uit het heidendom van Godswege. Niet omdat hij God verkoos boven de heidense afgoden, maar omdat God hem verkoos. Wie beter is dan Abraham valt buiten de Bijbel. Met andere woorden het gaat er niet om te weten dat ik een kind van God ben, maar het gaat er om te weten dat ik van nature een kind des toorns ben, die nochtans door God geroepen wordt in Zijn Zoon Jezus Christus tot het eeuwige leven. Dan ga je de Bijbel lezen met verwondering, en wel zo dat jij de Bijbel niet meer leest, maar de Bijbel jou leest.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs