Gereformeerde gemeenschappen

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Uit nieuwsgierigheid naar verschillende religies en stromingen daarbinnen, heb ik de afgelopen periode geprobeerd wat wijzer te worden van de gereformeerde gemeenschappen. Ik heb gelezen over de afscheidingen en oudvaders, etc, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. In hoeverre verschillen de stromingen van elkaar en welke stromingen zijn 'streng gereformeerd' (in de volksmond ook wel zwarte kousen kerken genoemd)?

Antwoord

Beste vraagsteller,

1. Een uitleg over de diverse stromingen in Nederland (alleen al) gaat dit verband ver te buiten. Misschien is het handig om het zeer verhelderende boek van Dr. C. N. Impeta ("Kaart van kerkelijk Nederland") aan te schaffen.

2. Het begrip 'zwarte kousenkerk' is een begrip dat in de volksmond is ontstaan vanwege het (donkere) uiterlijk van kleding bij bepaalde 'zware' stromingen of modaliteiten. Dat konden in het ene dorp mensen van de Gereformeerde Gemeente zijn, terwijl in een ander dorp het mensen van de Gereformeerde Bond waren, die zo aangeduid werden. Of (zoals bij ons) de mensen van het hervormd lokaal.

3. Wie de kerkelijke stamboom nader bekijkt, ziet dat in Nederland uit de Reformatie de Gereformeerde Kerk is ontstaan, die in 1816 de naam Nederlands(ch)e Hervormde Kerk kreeg. Vanwege onvrede over leer en/of leven vonden er door de jaren heen diverse afscheidingen plaats, alsook weer bepaalde momenten van terugkeer. De meest recente afscheiding vond plaats vanaf 2 mei 2004 onder aanhangers van het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk.

Hopelijk ben je er iets wijzer mee geworden.

Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

kerkverbandreformatorisch