Heimelijk achterklappen

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Beste dominee, ik zou graag een uitleg willen over de volgende tekst: Ps. 101:5: “Die zijn naaste in het heimelijke achterklapt; dien zal ik verdelgen; die hoog van ogen is, en trots van hart, die zal ik niet vermogen.” Ik begrijp deze woorden niet, misschien zijn ze oud, en gebruiken we ze al lang niet meer. Maar wordt met achterklappen hetzelfde bedoeld als het verklappen/klikken/verraden? En ergens nog naar voren wordt gesproken over het heimelijke, en daar werd bedoeld naar de wc gaan. Wordt dat hier ook enigszins bedoeld?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Ik wil meteen je een paar tips geven hoe je ZELF op zulke vragen antwoord kunt vinden. Dus: hoe kun je een bijbeltekst begrijpen?

- Zelf kijk ik altijd eerst naar de Statenvertaling met kanttekeningen. Die zeggen bij vers 5a over het woord “achterklapt”, dat er in het hebreeuws letterlijk staat “betongt”. Dat is: “met zijn tong kwetst.” Achterklappen betekent dus iemand kwetsen met je tong, met wat je zegt.

- Heel vaak helpt het om eens te kijken hoe de tekst in een andere bijbelvertaling vertaald is. Ik geef een paar voorbeelden van Psalm 101:5a: “Whoso privily slandereth his neighbour, him will I cut of” (King James), “Wie zijn naaste heimelijk lastert, die zal ik verdelgen.” (Vertaling NBG 1951), “Wie heimelijk een vriend belastert, leg ik het zwijgen op” (Nieuwe Bijbelvertaling).

- Ik denk dat de betekenis van de tekst je nu al duidelijk is. Het “heimelijke” heeft niets te maken met de gang naar het toilet. (Wel bijvoorbeeld in Mattheus 15:17.) De tekst gaat er over dat je achter iemands rug over hem praat. Heimelijk roddelen over iemand. De dichter van Psalm 101 zegt dat hij daar niet aan mee doet, zulke praatjes het zwijgen oplegt, en als iemand tegen hem begint te roddelen, dan kapt hij het meteen af.

- Het gaat hier dus om heel actuele dingen, zoals trouwens heel de Bijbel verrassend actueel is. Met je tong kun je iemand diep kwetsen. Juist ook als het in het “heimelijke” gebeurt, zonder dat die persoon het zelf hoort. Tegen roddels kun je je niet verdedigen. Wie daar wel eens last van heeft gehad, weet hoe ontzettend veel pijn roddelpraat doet. De bijbelschrijver Jakobus vergelijkt daarom je tong met een klein vuur. Maar wat een grote hoop hout kan een klein vuurtje aansteken! “De tong is ook een vuur, een wereld van ongerechtigheid. Alzo is de tong onder onze leden gesteld, welke het gehele lichaam besmet... en wordt ontstoken door de hel” (Jakobus 3:5-6).

- Misschien vind je het raar dat ik je verwijs naar andere bijbelvertalingen. Laat het duidelijk zijn: de Statenvertaling die wij in de kerk gebruiken is de allerbetrouwbaarste vertaling die er in het Nederlands is. Ik zou hem zeker niet willen inruilen voor een andere. Maar ik zie er geen bezwaar in om als hulp bij bijbelstudie van andere vertalingen soms gebruik te maken, al weet ik dat sommigen daar anders over denken. Hoe het ook zij, zorg dat je vertrouwd raakt met Gods Woord. En bid of Gods Geest de woorden aan je hart wil toepassen.

- Verschillende vertalingen naast elkaar staan op www.biblija.net.

Ds. C. J. Barth