Led Zeppelin

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik ben sinds kort protestant maar heb een voorliefde voor Led Zeppelin. Meer in het bijzonder Jimmy Page's wonderlijke gitaarrifs, die appelleren aan een duivelse schoonheid die ik niet in de Bijbel terugvindt. Nu gaat het verhaal dat hier diabolische boodschappen in verscholen zitten. Moet ik deze muziek opofferen voor een veilig hiernamaals?

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor deze vraag, een vraag die ongetwijfeld al wat langer bij je speelt. Omdat deze vraag specifiek en héél belangrijk is wil ik het antwoord splitsen in twee delen. Het eerste deel de geschiedenis van Led Zeppelin met haar gitarist en aanvoerder Jimmy Page. En het tweede deel zal bestaan uit het beantwoorden van de vraag.

De gitarist en aanvoerder van Led Zeppelin, Jimmy Page is ontegenzeggelijk een zéér kundig gitarist. Jimmy Page is de grondlegger van de BluesRock en alle hardrock. Een citaat zegt: “Jimmy Page besefte dat de mens hunkert naar de “verboden vrucht” en steeds een weg zoekt om te kunnen zondigen, vandaar de openlijke adoratie van occulte krachten.” De internationale pers zette alles dik in de verf en meteen was er dankzij Jimmy een belangrijk concept geboren: flirten met het Kwade is een gimmick die een flinke cd-verkoop oplevert.

Led Zeppelin. Voor alle duidelijkheid is Led Zeppelin dus de band waarin Jimmy Page speelde. Ergens las ik het volgende:  Satan de heavy metal mascotte. Eind jaren ‘60 kwamen de Rolling Stones met het album “Their Satanic Majesties Request”. Het bekwam hen slecht, want toen ze tijdens het openluchtfestival van Altamont Speedway (6 december ’69) de song “Sympathy For The Devil” aanzetten, gingen een horde Hell’s Angels met het publiek op de vuist. Deze hadden het imago van de latere heavy metal al op voorhand verzuurd. Vanaf dan lieten de Stones hun gimmick varen en was het aan Led Zeppelin om de satanische fakkel over te nemen.  (Einde citaat.) Hier staat dus vermeld hoe Led Zeppelin de geschiedenisboeken in is gegaan.

Wat was hun handelsmerk? Een deskundige aan het woord: “Krijsende vocalen, jankende gitaarklanken en massieve drums. Muzikaal is de groep een kameleon die blues, harde rock riffs en folk op een wereldse en verbluffende wijze weet te combineren.”  De band Led Zeppelin ligt ook op één lijn met de gigant Black Sabbath o.l.v. satanist Ozzy Osbourne. Wanneer in 1980 bandlid John Bonham overlijdt ten gevolge van verstikking door overmatig alcoholgebruik, houdt de groep meteen op te bestaan.

Wanneer we de Bijbel er naast gaan leggen dan kom ik tot een overduidelijk antwoord. God vraagt ons in ons leven een radicale keuze te maken voor Hem, door Zijn Zoon Jezus Christus. “Kies heden wie je dienen zal, satan of Koning Jezus?” We kunnen er absoluut zeker van zijn dat er in de muziek van Jimmy Page boodschappen van satan verscholen zitten.

Meegaan met dergelijke artiesten (als fan of luisteraar) kan zonder de reiniging van de Heilige Geest, door het bloed van het Lam Jezus Christus, dodelijk zijn. Het begint met afstand tussen jou en God en het loopt uit op de eeuwige dood! Dat klinkt harder als deze muziek zelf. Maar hoe hard het ook klinkt, je kunt geen twee goden dienen! Of je moet/zal de ene haten en de andere liefhebben of andersom. God of de duivel, wat is jou en wat is mijn keuze? God bid ons, door Zijn Zoon Jezus, om in ons leven radicaal voor Hem alleen te kiezen! En te breken met alle duivelse en wereldse banden! De Heiland zelf zei: “Volg Mij!!!”

Ik hoop dat het duidelijk is, de geschiedenis spreekt voor zich, hoe vijandig de band t.o.v. God is en, hoe God Zelf daarover spreekt in Zijn Woord, de Bijbel! Na dit antwoord zullen er meer vragen opdoemen, misschien:  Als ik nu radicaal breek met alles inclusief al deze ‘muziek’, wat dan? Zijn er alternatieven? Bij Refoweb kunnen ze mijn gegevens aan je doorgeven. Neem zo nodig contact op dan kunnen we kijken of wij je verder kunnen helpen!

Gods zegen toegewenst in het maken van de keuze voor HEM!

Hartelijke groeten,
Bert Noteboom jr.

Lees meer artikelen over:

muziekmuziekstijlpopmuziek