Eenzijdige borstprothese

dr. NN / 2 reacties

Vraag

Een vervolgvraag aan dokter N.N. n.a.v. mijn eerdere vraag. Allereerst bedankt voor uw antwoord. Voordat uw antwoord kwam, heb ik besloten niet te beginnen aan een operatie. Inderdaad om de door u genoemde redenen. Ik heb er nu voor gekozen om een eenzijdige borstprothese aan te schaffen. Graag ontvang ik van u nog een reactie op de vraag of dit wel bijbels verantwoord is.

Antwoord

Mag je jezelf mooier maken dan je bent en hoe ver mag je daarin gaan? Je stelt een fijne vraag, waaruit te merken is dat je graag het goede wilt doen.

Ieder van ons draagt kleren. Kleren om onze naaktheid te bedekken. Kleren om ons achter te verstoppen. Wat is erger: je lichaam te verstoppen, of te huichelen om je beter voor te doen dan je bent?

Een colbert dat een buikje verbergt en smalle schoudertjes breed doet lijken, daar zitten we allemaal mee in de kerk. We dragen een BH zodat borsten niet op het middel gaan hangen. Wat is erger: je lichaam beter voor te doen dan het is of met een vroom gezicht vooraan in de kerk zitten, terwijl je weet dat je pornootjes kijkt op het internet, of je werknemers veel te weinig betaalt, of jezelf beter vindt dan de anderen?

Een ding is zeker: perfect worden we hier niet. Niet lichamelijk en ook niet geestelijk. Ieder van ons zondigt. Ieder van ons heeft dingen waar hij zich voor schaamt. Moeten we perfecte mensen zijn om naar de kerk te gaan, om later voor God te kunnen verschijnen? Wie zou dan nog kunnen bestaan? Maar voor God mogen wij, onvolkomen mensen, volkomen zijn door Zijn Zoon. God wil onze onvolkomenheden wegdoen, ze in de diepste zee storten. Ook al je zorgen en nood en pijn en onzekerheid mag je naar Hem brengen. Hij ziet niet of je neus krom is en je borsten ongelijk, Hij kijkt naar je hart.

Er is nauwelijks een BH te vinden die niet op de een of andere manier opgevuld is: voor een beter model, zodat alles niet door je T-shirt schijnt, enz. Zou het in het licht der eeuwigheid van belang zijn of je de ene kant een beetje meer opvult dan de andere? Gaat het erom hoe je je kleedt, of met welke bedoeling? Kleed je je smaakvol, of gaat het om zoveel mogelijk aandacht op je lichaam te richten?

God geeft ons in Zijn Woord een aantal belangrijke richtlijnen en handvatten om ons leven naar te richten. Onze Heere Jezus heeft dat zo samengevat: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. God heeft ons veel vrijheid gegeven en voor veel dingen in het leven heeft hij geen specifieke regels opgesteld. Als jij je met vulling een stuk minder onzeker voelt, dit alles langzamerhand wat kunt loslaten, dan heb je meer tijd om je te richten op wat werkelijk van belang is in dit leven.

Wij zitten allemaal op de Titanic en dat zij onder gaat is zeker. Nog drijft je schip. Terwijl jij bezig bent te bedenken of je scheepshut niet een verfje kan gebruiken, gutst het water door het gat in de romp. Geloof me, je bent de enige niet. Wij allemaal leven op het bovendek. Het schip lijkt ons tamelijk stabiel. Jij en ik, we worden allemaal beziggehouden door pietluttigheden, die belangrijk lijken en het voor ons ook zijn. Dat is onze aard. Maar jij en ik weten ook dat het er ten diepste op aankomt dat we ons van een plaats in de reddingsboot verzekeren.

God heeft jou dit lichaam geschonken met een bedoeling. Hij wil dat je op deze aarde leeft en een mens naar Zijn hart wordt. Jij mag met jouw talenten en mogelijkheden tot zegen zijn in deze wereld. Als de vulling voor jou de pleister is die maakt dat je de wedloop van het geloof verder kunt lopen, dan is daarmee je vraag beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Dr. NN

Tags in dit artikel:

BHborst(en)plastische chirurgie
2 reacties
sis
mooi antwoord van dr!
Daniel
@sis vind ik ook!