Baas over de tv-knop

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Sinds kort heb ik tv in huis waar ik alleen maar Ned. 1, 2 en 3 op kan ontvangen. Vaak worden er programma’s uitgezonden van de EO en veel interessante series over ziekenhuizen e.d. Ik koop van tevoren elke week een tv-gids en kruis dan aan wat wel gekeken kan worden. En als ik tegen vrienden en familie zeg dat ik de baas over de knop kan zijn, word ik ik niet serieus genomen. Wat is er nu dan nog verkeerd aan deze manier van tv-kijken?

Antwoord

1. Het bezitten van een zaak... Ik oordeel niet over het al dan niet televisie in huis hebben. Te meer daar er (nog steeds) op televisie wordt afgegeven, terwijl ook in reformatorische gezinnen de pc een veel hogere vlucht heeft genomen, al dan niet met (gefilterde) internet-aansluiting, email, enz. Kijk alleen maar naar de vele vragen op Refoweb :-) Echter kan ik niet begrijpen, dat zich reformatorisch noemende mensen wel principieel bezwaar hebben tegen televisie, maar tegelijk hun kinderen met vriendjes op bijvoorbeeld verjaardagen naar DVD's op de laptop of PC laten kijken...

2. Het gebruik... Of iemand (per antenne) alleen de Nederlandse zenders kan ontvangen, of het ruime aanbod van zenders via de kabel, maakt in principe geen verschil. Er komen 'indrukken' de huiskamer binnen, die op je ogen komen en dus ook op (de spiegel van) je ziel.

3. Dat iemand het enkel te doen is om het "Journaal", "Nederland Zingt" (EO) en hier en daar "nog eens een mooie natuurfilm" is m.i. wel een beetje achterhaald. Er worden ook andere programma's aangeboden, nog afgezien van het feit dat veel programma's vaak onderbroken worden door reclames en ander beeld- en geluidmateriaal, die al op je net- en trommelvlies zitten, voor je ze kunt weren. Daarbij gaat er toch ook altijd en zekere aantrekkelijkheid -niet zelden gepaard met afhankelijkheid- uit van de televisie. Het is en blijft een medium dat informatie aanbiedt, in welke (on)verantwoorde vorm dan ook.

4. Dat u zelf besloten hebt zowel de knop te bedienen, alsook de te bekijken programma's aan te kruisen, is een zaak van verantwoordelijk gebruik, met name vanwege de kinderen. Ik hoop dat ook u zelf de kracht hebt om de televisie uit te doen, juist op momenten van verveling of wanneer er bepaalde programma's te aantrekkelijk zijn om ze uit te zetten... Daarbij zou ik ook de tijd zelf van het kijken in acht nemen. Zo vlak voor het slapen nog bepaalde ingrijpende indrukken opdoen van het late Journaal, lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor het gebed en de daaropvolgende nachtrust.

5. Tenslotte nog een gebruiksaanwijzing: Mochten er -met uw kind(eren)- ook vriendjes/vriendinnetjes bij u thuis komen, met name vanwege ùw televisie, dan zou ik u te meer willen aanraden om hén dan juist níet te laten kijken! Waarom bij de buren halen, wat thuis 'taboe' is?!

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

tv