De evangeliën uit eerste, tweede of derde bron

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Is het waar dat alleen het evangelie van Johannes uit de eerste bron is, dan wel van iemand die er zelf bij was? En de andere evangeliën dus ook de tweede of derde bron?

Antwoord

Johannes en Mattheüs waren discipelen van Jezus. Dus zij hebben de dingen die zij beschrijven zelf meegemaakt. Verder heeft volgens de traditie Marcus uit de mond van Petrus het evangelieverhaal opgetekend. Marcus kunnen we zien als een soort secretaris van Petrus. Daarom noemt een bijbelverklaarder het boek Marcus ook: Het evangelie volgens Petrus. Alle drie bovengenoemde evangeliën komen dus in feite uit de eerste bron.

Maar hoe zit het dan met Lukas? Hij was geen apostel. Toch is hij wel op de hoogte. In Lukas 1:3 lezen we: “Zo heeft het ook mij goed gedacht, alles van voren aan naarstig onderzocht hebbende, vervolgens aan u te schrijven”. Deze laatste zin is ook zo te vertalen: “Zo heeft het mij goede gedacht, alles van het begin gevolgd hebbende, vervolgens aan u te schrijven”. Op die wijze zou ook Lukas een oor- en ooggetuige geweest zijn.

In ieder geval zijn alle vier de evangeliën al van het begin van de christelijke kerk aanvaard als betrouwbare getuigenissen. Ze zijn ons geloof meer dan waard!

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

evangeliën