Bij ons thuis staat bijna de hele dag de televisie aan. Ik heb hier veel moeite ...

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Bij ons thuis staat bijna de hele dag de televisie aan. Ik heb hier veel moeite mee. Ik merk dat ik 's avonds veel moeite heb om me te concentreren op Bijbellezen en gebed wanneer er tot 's avonds laat programma's worden gekeken waar ik moeite mee heb. Mijn moeder is het wel met mij eens, maar zij durft er niets tegen te doen omdat ze bang is voor de reactie. Zelf vind ik het ook heel moeilijk, omdat mijn zus altijd meteen boos reageert. Kunt u mijn helpen hoe ik hier mee om moet gaan?

Antwoord

Beste jongere,

Uit jouw vraag begrijp ik dat jij heel veel moeite hebt met de situatie rond het tv-gebruik in het gezin waartoe jij behoort. Dat breng jij ook heel duidelijk onder woorden. Je vraag is ook duidelijk: "Hoe moet ik met deze situatie omgaan?"

Het antwoord is echter niet zo gemakkelijk te geven. Om te beginnen weet ik niet helemaal hoe ik me de situatie voor moet stellen. Je moeder is het wel met je eens. Een zus niet. En verder? Is er ook een vader en speelt hij een rol in dit geheel? Zijn er meer kinderen en sta jij alleen? Een volgende vraag is: kijk jij mee, al is het dan tegen wil en dank? Doe je dat omdat het moet of omdat het niet anders kan? Kun jij om maar iets te noemen, niet ergens anders gaan zitten zodat je niet ongewild hoeft mee te kijken? Want je hebt gelijk: bepaalde beelden kunnen zo op je netvlies blijven zitten, dat je ze telkens weer voor je ziet. En satan wil er inderdaad graag misbruik van maken met het oog op Schriftlezing en gebed.

Nog iets: je kunt er niet of heel moeilijk over praten. Vindt dat zijn oorzaak in het feit dat jullie elkaar geestelijk niet verstaan en verschillend tegen deze problematiek aankijken? Kun je toch niet samen met je moeder je probleem aan de orde stellen, waarbij je heel eerlijk vertelt wat je moeite is?

Tenslotte: vraag de Heere om wijsheid om met deze dingen om te gaan en ze op een geestelijke manier aan de orde te stellen. En als er aan de situatie niets te veranderen valt, mag je de Heere ook om genade vragen om deze moeite zo te mogen dragen dat je er geestelijk geen schade van ondervindt. Een pleitgrond voor dat gebed mag je vinden in het gebed van de Heere Jezus voor Zijn discipelen: "Ik bid niet dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze", Joh. 17: 21

Ik wens je veel sterkte,
Ds. J. Westerink