Dwaze kinderliedjes

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik denken over kinderliedjes? Ze zijn vaak leeg en deugen nergens toe. Soms zit er zoveel fantasie in dat het niet eens realistisch meer is en bovendien is het voor de ontwikkeling van het kind volgens mij helemaal niet bevorderlijk. Kinderen zitten soms dagenlang met een liedje in hun hoofd. Kunnen ze niet veel beter de psalmen leren? Als ze jong zijn blijven ze dat makkelijk onthouden. Dan hoeven ze later, als ze misschien vervolgd worden, ook niet aan die dwaze kinderliedjes te denken maar aan de psalmen. Of is dit allemaal wat overtrokken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Kinderliedjes moeten van lerende aard zijn. Ze moeten iets pedagogisch in zich hebben, dus opvoedend van karakter. Als je een boodschap hebt die kinderen moeten onthouden dan zou je dat in een lied kunnen zetten, kinderen onthouden het dan sneller en verleren het bijna niet. Voorbeeld: Ik weet mij nog weinig te herinneren van de geschiedenislessen van de basisschool. Maar ik weet nog zéér goed dat Michiel de Ruijter via matroos, admiraal is geworden. Dat leer je via het liedje wat over hem gaat. Dergelijke dingen waren dus voor mij als kind bevorderlijk en voor de jeugd van vandaag ook wel, waarom niet...  Een vraag terug: Welke kinderliedjes zijn naar jouw/uw mening dwaas?

Van meerwaarde zijn natuurlijk psalmen, gezangen en geestelijke liederen (sorry, ik maak het lijstje wat langer) om ze net als de apostel Paulus maar samen te vatten. Niets is mooier en heerlijker om kinderen van die ‘liederen’ te leren zingen!! Wel denk ik dat het goed is dat kinderen hetgeen ze zingen ook begrijpen. Het is dus van belang dat als ze psalmen leren zingen het hen ook goed en duidelijk uitgelegd wordt. Leer de kinderen in ieder geval ook liederen die ze begrijpen kunnen!

Verder lijkt het mij geen goede gedachten om kinderen met liedjes (of zo u wilt de psalmen) klaar te stomen voor een eventuele geloofsvervolging in de toekomst. Beter lijkt het mij om een kind handreikingen te bieden voor het geloven! Zodat wanneer er eventueel in de toekomst een vervolging zal ontstaan het kind zich in het geloven gewapend heeft tegen de vervolging. Want, de kern van de psalmen en geestelijke liederen is toch het wapen tegen vervolging en tegen angst voor vervolging: de Heere Jezus Christus zelf! En hierover spreken vele liederen die ook door de kinderen begrepen kunnen worden.

Veel succes en Gods zegen toegewenst bij het opvoeden/omgaan van/met de kinderstem.

Hartelijke groeten,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

muziek