Aangetrokken tot een jongen met een spierziekte

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik voel mij erg aangetrokken tot een jongen waarvan ik weet dat hij een spierziekte heeft en dit erger kan worden. Hij loopt nu al een beetje mank en er is geen zicht op of dit erger wordt of dat het zo blijft. Ik vind het erg moeilijk hoe nu hiermee om te gaan, ook omdat ik voel dat het meer kan worden tussen ons en weet dat er dan zeer veel extra verantwoording op mijn schouders zal rusten. Heeft u hiervoor een advies?

Antwoord

Je vraag komt mij erg sympathiek over, je denkt er goed over na. Het valt inderdaad niet mee om met iemand door het leven te gaan die een ernstige spierziekte heeft. Je schrijft er niet bij welke spierziekte het is, maar vaak wordt zo iemand ook niet oud en heeft hij in de loop van zijn leven steeds meer zorg nodig. Ook is de kans groot dat het een erfelijke spierziekte is, dus zijn er ook de zorgen voor het nageslacht met alle vragen van dien.

Wanneer je met elkaar verkering zou gaan krijgen, is het ook belangrijk om al in een vroeg stadium al die vragen en onzekerheden met elkaar en eventueel met de behandeld specialist te bespreken, want je kunt er gewoonweg niet omheen. Hoe meer je je samen op de toekomst voorbereidt, des te beter dat is.

Een ziekte is op zich geen reden om dan maar geen verkering aan te gaan. Wel moet je je er heel goed op voorbereiden dat het niet makkelijk zal zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid