Dichtbij de Heere Jezus leven

P.C.H. Kleinbloesem / 4 reacties

Vraag

Geachte dominee Kleinbloesem, via downloadpreken.nl beluisterde ik een preek van u over Gal. 5:1. U roept daarin op om niet te proberen goed te leven, omdat dit toch niet lukt, maar om dichtbij de Heere Jezus te leven. Enerzijds is dat me wel duidelijk; als je je zekerheid gaat afmeten aan jouw goede daden, dan is het nooit wat. Anderzijds: juist als je weten mag dat je het eigendom van Christus bent, dan is het toch ook je taak om te streven naar een heilig leven? In de Bijbel staan er een heleboel van zulke oproepen voor de gelovigen: “Dood uw leden die op de aarde zijn”, enz. En Paulus jaagde ook naar het grote doel. In de wortel blijven we altijd zondaar, maar God geeft door Zijn genade toch ook krachten om als nieuwe mensen te streven naar de heiliging van het leven? Ik begreep uw radicaliteit hierin niet precies. Kunt u dit wat verduidelijken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag is erg duidelijk. Op zich is het natuurlijk helemaal waar dat we als christenen moeten streven naar een heilig leven. Heel veel teksten in de Bijbel zeggen ons dat. Als ik in de desbetreffende preek zeg dat we niet moeten proberen om goed te leven, bedoel ik dat we dat niet “in eigen kracht” moeten proberen te doen. Ook als het gaat over de heiliging van ons leven, zijn we op genade aangewezen - voor de volle 100 procent!

Bijzonder is voor mij altijd de boodschap van Gal. 5:16-18: “Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen. Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen. Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.”

Zoals je weet woont in een christen nog altijd de macht van de zonde (het vlees). Pas bij de wederkomst van Christus of bij ons sterven zullen we daarvan verlost worden. In Gal. 5:17 ben “ik” het echter niet die de strijd aanbind tegen de macht van de zonde in mij, maar de Heilige Geest! Het vlees en de Geest “staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.” Ik sta hier om zo te zeggen ‘buitenspel’!

Dat ik niet doe wat ik wil, kan natuurlijk niet dezelfde betekenis hebben als bijv. Rom. 7:19 (“Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.”). De conclusie zou dan namelijk zijn dat de Heilige Geest voortdurend het onderspit delft tegen het vlees!

Vers 18 zegt vervolgens dat als we door de Geest van God geleid worden, we niet onder de wet zijn. Je zou je kunnen afvragen waarom Paulus hier nu ineens over de wet begint. Je zou eerder verwachten dat Paulus zou schrijven: als je door de Geest geleid wordt, zal de zonde over je niet heersen... Punt is echter dat onder de wet zijn noodzakelijk met zich meebrengt dat je beheerst wordt door de zondemacht die nog in je woont. Onder de wet zijn betekent namelijk dat ik iets moet doen: ik moet presteren, ik moet heilig leven... Dat lukt echter nooit. Al snel kom je een andere wet tegen in je leden, die tegen de wet van je verstand strijd voert en je tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in je leden is (Rom. 7:23).

Genade betekent echter dat het voor me gedaan wordt.  We zijn niet onder de wet, maar onder de genade: onder de genade van de Heilige Geest die dagelijks in ons wil werken. Laat je daarom leiden door de Heilige Geest. Verwacht het alleen van Hem. Leef in afhankelijkheid van Hem. Natuurlijk mag (en moet!) ik streven naar een heilig leven, maar niet zonder het diepe existentiële besef dat ik persoonlijk daar het vermogen niet toe heb (dus ook niet als wedergeboren mens!); en dat ik dus voor de volle 100 procent ben aangewezen op de genade van de Heilige Geest.

Zonder die genade vervalt een mens of in een amoreel leven of in een leven zoals destijds de farizeeërs (de buitenkant is mooi, maar daarmee is dan ook alles gezegd).

“Wandel door de Geest”, zegt Paulus, “en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.” Dat laatste is een belofte. In die weg ZUL je de begeerten van het vlees niet volbrengen. Maar let op de opdracht in dit vers! Leven door de Geest is een opdracht! Mijn verantwoordelijkheid is niet dat ik zou moeten proberen de zondemacht in mij de kop in te drukken, maar wel om te leven door de Geest. Juist zó streef ik naar een heilig leven.

Dus niet maar lijdelijk wachten op de genade van de Heilige Geest! Heb een diep besef van je eigen onvermogen om Gode welbehaaglijk te wandelen. Verwacht het van de Heere, van de Heilige Geest, bij alle opdrachten tot heiligmaking. “Hij wil gebeden zijn.”

Ik hoop dat dit antwoord verhelderend mag zijn.

Gods zegen toegewenst,
Ds. P. C. H. Kleinbloesem

Lees meer artikelen over:

heiliging
4 reacties
debarnevelder
Wat mij steeds weer opvalt is dat er zo weinig reactie is op deze site vanuit de reformatorische hoek . Het kan toch niet zo zijn , dat als de deskundige autoriteit ( dominee ) gesproken heeft men het niet aandurft om deel te nemen aan de discussie . Er is veel te vaak helemaal geen discussie . Ik vind dit erg jammer .
debarnevelder
Efeziers 2:10 .Laat ons weten , dat de wedergeboren Christen niet meer uit de wil van de man , maar uit Christus geschapen is , waarvoor , om goede werken te doen . Wat voor goede werken ? Werken die God van te voren bereid heeft , om daarin te wandelen .
VrouwkeZondernaam
@ debarnevelder
Je eerste reactie komt wat vreemd op me over.
Wie zegt dat mensen het niet aandurven om in discussie te gaan?
En is deze plaats bedoelt voor discussie?
De discussies die hier vaak zijn is: remonstrant / contra-remonstrants.
Eeuwenoude discussie die niets nieuws toevoegt.
Omega
Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum. ;-)