Waarom wordt er door mensen uit de Ger. Gem. altijd zo negatief gepraat over and...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er door mensen uit de Ger. Gem. altijd zo negatief gepraat over andere kerken, zoals Hervormd, Christelijk Ger., Oud Ger. Gem., Gem in Ned.? Ik ben zelf dooplid in de Ger. Gem. Ik vind dat erg jammer.

Antwoord

Ja, beste vraagsteller of stelster, dat is ook erg! Maar ik ga je even een geheim vertellen: Het is niet alleen in de Ger. Gem. zo, maar in de meeste andere kerken ook. Ik mag gerust zeggen dat ik met bijna
35 jaar kerkenwerk over een beetje ervaring mag spreken. Wij hebben onze contacten in alle kerken van ons land. Maar daarnaast in tientallen kerken in Peru. In dat land kennen we dat probleem zo niet. Maar hier in ons land eigenland is het vreselijk. Het loopt soms volledig de spuigaten uit.

Het is niet zo verwonderlijk hoe dit komt. De Farizeeën in de dagen van Jezus deden dit ook al. “Ik ben beter dan jij!” Dat is de grondoorzaak van dit probleem. “Hoe meer ik nu maar fouten aanwijs bij die ander, hoe beter ik zelf ben”, zo denkt het onderbewustzijn. Je hebt hier te maken met een oerinstinct van de mens. Door de zonde is ook dit deel van ons bestaan verziekt en vol zonden.

De andere kant aan dit gebeuren is dat we wel veel spreken over liefde, maar in de praktijk kunnen we niet zoveel liefde opbrengen voor iemand die een beetje, een heeeeel klein beetje anders denkt dan wijzelf. Dat zie je uitdrukkelijk als het gaat over de verschillen tussen de kerken die jij noemt. Wij verschillen niet zoveel. We spreken over dezelfde God, dezelfde Zaligmaker, dezelfde weg tot bekering, dezelfde noodzaak van wedergeboorte. En toch zoeken we altijd naar de verschillen. Waarom? Zelfhandhaving van het individu. In dit geval het individu “kerk”. Wij zijn de beste. Maar we vergeten daarbij dat we het lichaam (geestelijk lichaam) van Christus steeds verder verdelen en afbreken. God heeft in al die kerken die jij noemt Zijn kinderen. Hij zal straks de nieuwe hemel en de nieuwe aarde bevolken met mensen uit al deze kerken en uit nog vele anderen.

Moeten we dan maar net doen of er geen verschil is? Nee! Er zijn verschillen, maar die mogen ons niet uit elkaar drijven. De overeenkomsten moeten ons binden. De Bijbel zegt: “Bidt voor de vrede van Jeruzalem”. Nou, als het ooit ergens op van toepassing is dan is het wel op dit punt. Bid veel om deze eenheid. Eenheid zoals God die wil. Eenheid in verbrokenheid over onze zonden. Eenheid aan de voeten van de Heiland. Hij wil één kudde met één Herder. Het ene deel van het lichaam kan niet zeggen tegen het andere: “Jij hoort er niet bij”.

Waar je aan de andere kant wel heel goed voor moet oppassen is de werkelijkheid van de verschillen. Soms wordt er in een kerk gepreekt dat het aanbod van de genade niet voor iedereen is, maar alleen voor de uitverkorenen. Hier gaat natuurlijk iets fout. Als je in gesprek bent met mensen die dit geloven moet je uitkomen voor wat de Bijbel zegt. En zo zijn er meer punten van verschil die je niet mag verdoezelen. Maar ze mogen ook geen punten van vijandigheid zijn. Dat wil de Heere beslist niet.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb om helder te kunnen denken Bid de Heere maar veel om wijsheid op dit terrein.

Met hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Evang. J. W. N. van Dooijeweert