Kinderen en huwelijksformulier

Ds. H.H. Klomp / 3 reacties

Vraag

Hoe moeten we de zin in het huwelijksformulier "... en de kinderen die zij krijgen zullen..." opvatten? Ik las ergens dat dit er alleen staat omdat het huwelijk de enige geoorloofde weg is om kinderen te ontvangen, en het daarom in dit formulier staat. Maar deze zin is moeilijk te plaatsen als je worstelt met een kinderwens. Kunt u uitleggen hoe deze zin precies wordt bedoeld?

Antwoord

Beste vragensteller,

Deze week ben ik teruggekomen van een buitenlandse vakantie. Dus je hebt even moeten wachten op de beantwoording van je vraag. Het huwelijk is inderdaad de enige veilige instelling om kinderen te krijgen. Als het God belieft hun die tenminste te geven - zo staat het in het gebed van het huwelijksformulier.

Ik neem aan dat je getrouwd bent, en met de kinderwens worstelt cq het uitblijven daarvan moeilijk vindt. Dat is het ook. Maar je moet het zinnetje dat je aanhaalt niet uitleggen als een bevel, maar als een (mogelijke en wenselijke) belofte van kinderzegen. Zoals in het gebed aan de Heere ook duidelijk blijkt. Niet elk huwelijk wordt gezegend met kinderen. Dat is moeilijk en door ons ook niet te verklaren. Mocht dat jouw situatie zijn dan zijn er nog twee mogelijkheden: of de Heere geeft alsnog de kinderzegen binnen de veilige 'omheining'  van het huwelijk. Of: de Heere heeft een andere bedoeling met jouw/jullie leven binnen de huwelijkse relatie. Hopelijk heb ik je vraag beantwoord zoals je die bedoelde. Groet en zegen van de HEERE.

Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

huwelijksformulierkinderenkinderwens
3 reacties
hansvv
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
waldboy
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
plderoos
Toen ik nog ouderling was heb ik twee jonge stellen gesproken over het uitblijven van kinderen. Ook ikzelf heb 7 jaar op een dochter moeten wachten dus ik weet ongeveer wat het is. Het is ook nog eens een heel eenzaam gevoel omdat het niet makkelijk met anderen te bespreken is.

Het is inderdaad de bedoeling van het formulier dat kinderen binnen het huwelijk geboren behoren te worden, dus niet erbuiten. Het is volgens het formulier niet de bedoeling dat je eenmaal getrouwd, kinderen móet krijgen. Dus het antwoord van de dominee zou je al rust moeten kunnen geven.

Je kunt je vervolgens ook afvragen wat je ermee moet. Want God stuurt alles en dat doet Hij echt wel goed. Dus op Zijn bedoeling met jou kun je een antwoord zoeken. Volgens mij is de situatie die Paulus beschrijft over al of niet getrouwd zijn hier ook op van toepassing. Hij stelt dan dat als iemand getrouwd is dat je je dan om je vrouw zult bekommeren, maar als je blijft zoals hij, ongetrouwd dus, dan kun je je om Gods zaken bekommeren. Als je dat naar jullie situatie uitlegt kun je het zo zien dat kinderloos blijven ook zijn mogelijkheden biedt.

Het eerste waar ik aan denk is adoptie. Misschien is het, door jullie kinderloosheid, wel mogelijk dat je een kind in je gezin opneemt dat anders geen mogelijkheid tot een persoonlijke opvoeding heeft. Dan zet je je toch voor je medemens in. Adoptie is een heel lange weg maar ik zou me daar zeker voor gaan inspannen. Maar als jullie dat niet willen kan ik me ook voorstellen dat je voldoening gaat zoeken in kerkewerk. Nuchter gezien heb je natuurlijk wel meer tijd als een ander.

Hoe dan ook, we staan op deze aardbol om onze naaste te dienen dus die kant zou je eens uit kunnen denken.