Rekening houden met de wederkomst en toekomstplannen

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten wij rekening houden met de wederkomst van Christus of met onze dood? Ik vraag dit om het volgende: Ik ben een jongere (19 jr). God werkt in mijn leven. Hij werkt zo in mijn leven dat ik mijn leven alleen nog maar in Zijn dienst wil besteden. Maar ik wil Hem ook perfect dienen. Ik weet dat ik dit zelf niet kan en helemaal niet hier op aarde. Daarom verlang ik sterk naar de wederkomst/dood (voor de duidelijkheid: ik wil alleen dood omdat ik dan bij Hem ben en Hem dan perfect kan dienen). We weten dat de wederkomst over een uur kan zijn maar ook, om het maar zo te zeggen, over 100 jaar. Dat ook met de dood, dat kan snel gebeuren, maar ook nog een heel leven duren.

Maar nu heb ik hierdoor best wel moeite om over mijn toekomst na te gaan denken. Een jaar gaat nog, maar het lukt me bijvoorbeeld niet om nu al te kiezen of ik  over een jaar nog weer een vervolgopleiding ga doen. En zo zijn er meer dingen, zoals verkering, baan kiezen en zoeken en andere belangrijke zaken. Heeft u tips hoe ik hier mee om kan gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Toen ik je brief las moest ik denken aan wat Luther eens zei. Ook hem hield de wederkomst van Christus en de dan volgende volmaaktheid (in zijn onvolmaakte en aangevochten bestaan) sterk bezig. Maar weet je wat Luther zei? ”Wanneer Jezus morgen wederkomt, zal ik vandaag nog een boom planten”. Hij bedoelde dat hij, zolang hij op aarde was, zou doen wat zijn hand vond om te doen.

En beste vriend of vriendin, dat is eigenlijk het antwoord op jouw vraag. Je mag je, ja je moet je wel bezig houden met dingen “zoals verkering, een baan kiezen en zoeken en andere belangrijke zaken”. Alles wat de Heere van jou vraagt is om Hem daarbij steeds te betrekken en “in al je wegen te kennen” (Spr. 3: 6). Je mag dan pleiten op de belofte die de Heere daarbij geeft. En denk er om: Hij maakt al Zijn beloften waar! Je moet die beloften alleen niet verwarren met jouw wensen. Het verlangen naar Zijn toekomst. Naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Naar die dag dat we niet meer zullen zondigen en rein voor Hem zullen zijn. Dat verlangen werkt de Geest van Christus in het hart van al Gods kinderen.Dat komt omdat ze door Diezelfde Geest ontdekt werden aan hun treurige neiging tot de wereld en de zonde (Cat. v.a. 5).  Ze denken zo vaak aan de Woorden van Paulus in Romeinen 7:18.

 Tips om hiermee om te gaan? Lees biddend je Bijbel. Vertel de Heere je moeiten en zorgen en verlangens. Wanneer je deel uitmaakt van een gemeente, spreek er eens over met je dominee en/of met je wijkouderling. Ik hoop dat je ook vrienden hebt waarmee je over deze dingen kunt praten. Gemeenschap in de strijd in deze wereld is echt een must. Nog een goede tip: lees eens de Dordse Leerregels hoofdstuk 5: “Van de volharding der heiligen” en Artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Ik hoop dat ik je enigszins met mijn antwoord op je vraag mocht helpen.

Vriendelijke groet,
Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

wederkomst