Ik lees wel eens dat er sprake kan zijn van nabijkomend werk. Een mens ziet dan ...

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik lees wel eens dat er sprake kan zijn van nabijkomend werk. Een mens ziet dan zijn zonden en neemt zijn toevlucht tot de Heere. De Heere geeft onderwijs en vertroosting. Maar toch heeft zo iemand niet echt God bedoeld en blijk je een huichelaar te zijn. Het verlangen naar de Heere neemt af. Hoe moet ik dit verklaren? God geeft toch geen stenen voor brood? God weet toch dat de huichelaar die ten diepste zichzelf bedoelt net zo afhankelijk is van Gods éénzijdige werk dan de ware gelovige? God heeft toch geen lust tot plagen en geen lust in onze dood? Hoe kun je in waarheid van God worden?

Antwoord

Het nabijkomend werk. Daarmee is bedoeld dat er sprake kan zijn van zogenaamd geloofsleven wat meer schijn is dan zijn. Daar kun je terdege benauwd voor zijn. Maar wie echt een huichelaar is zal zich de vraag niet stellen of zijn geloof echt is. Hij is tevreden met zijn schijngeloof waar het uiteindelijk draait om het eigen ik en het helemaal niet gaat over de eer van de Heere en de roep om genade vanuit een verbrijzeld hart.

Zoals je het beschrijft in de vraag dat de Heere vertroost en dat je later weer terug valt in het oude, komt voor bij meerdere kinderen Gods. De Heere is een Waarmaker van Zijn Woord en als het ons echt om de Heere te doen is zal Hij verder leren en leiden door het onderwijs vanuit Zijn Woord en door Zijn Geest. Over schijn en zijn heeft de Heere Jezus onderwezen: denk aan de gelijkenissen over de wijze en dwaze bouwer, de vijf wijzen en dwazen maagden. Lees ze met aandacht en biddend of de Heere je verder leiden wil, want dat wil Hij. Wie Hem nederig te voet valt zal van Hem Zijn wegen leren.

Vriendelijke groet,
Ds. A. J. Schalkoort