Verliefd op onbekende

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Via een christelijke site heb ik een jongen ontmoet en via email en later per telefoon hebben wij elkaar beter leren kennen. Qua karakter e.d. passen we heel goed bij elkaar en we hebben het ook al over trouwen gehad. Ik ben 15 en hij 16. Maar kan dit? We hebben elkaar nog nooit gezien? Kun je je hechten aan iemand die je nog nooit gezien hebt?

En ook mijn ouders weten hier niets van. Hoe moet ik hen duidelijk maken dat ik kan houden van een jongen die ik via de mail ontmoet heb? En ze vinden het sowieso al niet goed dat ik via mijn mail mijn gegevens geef. Ze zijn bang dat er iemand anders achter zit en zich voordoet als een ander. Ik weet het ook niet meer... Ik hou van hem. Ik kan het niemand vertellen, omdat ik er anders mee stoppen moet. En ik ga zelf ook nog twijfelen. Straks is het een ander en dan heb ik een groot probleem. Wie kan mij helpen? Ik weet het zelf ook niet meer!

Antwoord

Beste...,

In je vraag proef ik een stukje zorg en spanning. Terecht. Want eerlijk gezegd is dit niet de goede manier om elkaar te leren kennen, laat staan dat dit als basis voor je liefde en je levensgeluk kan dienen. Je kunt wel bepaalde gevoelens hebben en die gaan inkleuren, maar ontdekken wie en hoe de ander echt is, vraagt heel wat meer en een andere benadering.

Mijn advies is : stop met dit contact. Je ouders hebben, denk ik, terecht  zorg over het feit dat je via de mail je gegevens aan een onbekende geeft. En ik denk dat zij het evenmin fijn zullen vinden dat jij op deze manier te werk gaat. Probeer juist gezien je leeftijd te genieten van fijne contacten met je vriendinnen en andere leeftijdsgenoten en denk niet, dat je je nu al moet gaan bezig houden met trouwen etc. Je zult ook met je studie of werk voorlopig voldoende om handen hebben.

Wat het vervolg betreft en wat voor je toekomst geldt: laat God er in gekend worden en vraag biddend om Zijn leiding in je leven. Hij wil je graag de weg wijzen.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

verliefdheid