Vragen over kerkverbanden

Ds. B. Reinders / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en heb enkele vragen over kerkverbanden. Ik zit zelf in de O.G.G. in Ned. Ik voel me daar ook goed thuis. Maar bij ons wordt de twee verbondenleer geleerd, in welke kerken is dat nog meer zo? Op deze site las ik al in de C.G.K., maar zijn er nog meer kerken waar dit geleerd wordt?

Bijv. in de HHK en leren ze in de HHK en de Ger. Gem. (in Ned.) ook dat de Heere Jezus voor iedereen gestorven is, of alleen voor de uitverkorenen? Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vragen.

(P.S. zijn er ook dominees of andere mensen uit de O.G.G. die vragen beantwoorden op deze site?)

Antwoord

Geachte vragenstelster,

In je brief schrijf je over de tweeverbondenleer. Die wordt in de O.G.G. in Ned. geleerd, dat is inderdaad waar. Maar niet alleen daar. Die leer wordt overal geleerd waar Gods Woord nog recht wordt gepredikt. Drieverbondenleer kom je tegen in verschillende kerkverbanden maar vooral in de C.G.K. en in de Ger. Kerken (vrijgemaakt). In de C.G.K. wordt niet door alle predikanten de drieverbondenleer heel duidelijk en consequent gepreekt. Er zijn predikanten binnen dat kerkverband waar ik mij wel mee verbonden weet. Zij zijn zeker geen vurige aanhangers van de drieverbondenleer.

Als het gaat over de leer van de verzoening, dan moeten wij stellen dat de Heere Jezus alleen voor de uitverkorenen gestorven is. Wie dat echter zijn, weten wij niet, dat is alleen bij God bekend. Wij hebben te maken met Gods geopenbaarde wil en daar hebben wij ons aan te houden. Dan hebben wij ons te bekeren, dat kan de Heere van ons eisen, omdat Hij ons goed en recht heeft geschapen. Dat wij het niet meer kunnen, dat is onze schuld.

Hartelijke groeten,
Ds. B. Reinders

Naschrift redactie: Helaas zijn er geen predikanten uit de O.G.G. verbonden aan deze vragenrubriek. Zoals je weet is internet binnen de O.G.G. en de Ger. Gem. in Ned. nog steeds censurabel. Mocht je echter een predikant weten uit genoemde kerkgenootschappen die bereid zou zijn mee te werken aan deze vragenrubriek, dan houden wij ons van harte aanbevolen. In het panel zit overigens wel ds. M. Pronk (Vrije O.G.G.).

Tags in dit artikel:

aanbod van genadeverbondsleer