(...) Is het goed, of toegestaan of hoe je het ook precies noemt, om samen seksu...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn nu al weer een tijdje getrouwd. Ik, of we, hebben een beetje gekke vraag. Is het goed, of toegestaan of hoe je het ook precies noemt, om samen seksueel getinte films en beeldfragmenten te bekijken als voorspel? B.v. op de tv of als dvd? We willen het op zich allebei wel graag en kunnen hier ook wel over praten met elkaar. We zitten al een tijdje met deze vraag. en daarom stellen wij hem u. Al vast bedankt.

Antwoord

Fijn, dat je deze vraag stelt en er overwegingen bij maakt aleer jullie het pad opgaat om je seksueel te laten prikkelen door films en beeldfragmenten. Ik denk namelijk dat je dat niet moet doen. Bijbels gezien heb je daar geen groen licht voor.

Allereerst begeef je je met het bekijken van deze films en beelden op het pad van de seksuele verontreiniging en kom je op het spoor van hoererij en echtbreuk. Natuurlijk gebeurt dat niet werkelijk, want je bekijkt de beelden samen als voorspel, op wat je gezamenlijk zult beleven. Maar principieel gezien ga je wel op dat spoor. Ook de begeerte naar de zonde is zonde volgens Rom. 7:7. En wat is dan trouwens het verschil als je eens een keer ALLEEN naar die beelden gaat zitten kijken? En waarom zou je als je de behoefte voelt dan niet eens ECHT wat met een ander beginnen? Als het hek van de dam is lopen de koeien nog niet altijd meteen op de straat, maar de kans dat ze de wei wel een keer uitgaan is groot.

Vervolgens breng je met deze films en beelden een element in je huwelijk dat strijdig is met Gods bedoeling dat jullie één vlees zijn. Bijbels gezien behoren een man en een vrouw elkaar zo toe, dat ze alleen van elkaar zijn en ook helemaal van elkaar zijn. Dat houdt ook in dat daar geen derde tussen mag zitten. Op geen enkel gebied. Zeker ook niet op seksueel gebied. Evenmin als je Bijbels gezien juist bezig bent als je daadwerkelijk een trio zou organiseren, of desnoods partnerruil, ben je goed bezig als je via beelden die je erbij haalt toch in die richting gaat. God zegt tegen jullie: “jullie hebben elkaar, en dat is genoeg”.

Ten derde kies je via de beelden en films een te goedkope oplossing om de weg naar de seksuele eenwording met elkaar te bewandelen en mis je één van de zegeningen die God ons met de seksualiteit in het huwelijk geven wil. De seksuele eenwording in het huwelijksleven is namelijk niet alleen iets dat ons gegeven wordt, maar ook iets waarvoor we ons best moeten doen. Het vraagt om investering in elkaar en proberen dichtbij elkaar te leven. Hoe doe je dat? Door elkaars leven te delen, dingen samen te doen, gesprekken te voeren, elkaar je binnenste te laten zien, elkaar te tonen hoe je zwak bent hoe je daarin de ander nodig hebt. Door lief te zijn voor elkaar, ook op andere manieren dan de direct lichamelijke. Dat vraagt best heel wat van echtgenoten. Maar het geeft een verrijking en verdieping van het huwelijksleven die heel kostbaar is en die je gemakkelijk kunt missen, als je je simpelweg laat prikkelen door wat beelden van buiten en zo bij elkaar komt.

Nog iets: het verbaast me niet dat van jullie beiden, jij als man deze vraagt stelt. Ook al schrijf je dat jullie beiden het allebei wel graag willen, vermoed ik toch dat vooral jij het wilt. Wij mannen zijn nu eenmaal zo, dat de weg naar de seksualiteit meer loopt via wat we zien en via uitwendige prikkels. Bij de vrouw is dat veel minder zo en zij verlangt ten diepste vaak veel meer dat je op allerlei manieren dichtbij elkaar leeft en zo bloeit de weg naar de seksualiteit bij haar open. Doe er maar eens navraag naar bij je vrouw. Je leert haar waarschijnlijk beter kennen!

Ik wens jullie toe dat je samen veel goeds zult beleven. En dat jullie van weerskanten je best doet om van binnen en van buiten elkaar te boeien en voor elkaar mooi te zijn.

Ds. A. de Lange, Oldebroek

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk