U2 en Coldplay

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat veel muziek slecht is. Maar is U2 en/of Coldplay slecht? Ik heb gehoord dat ze christelijk zijn... U2 gebruikt zelfs bijbelteksten voor een liedje. Kunt u mij vertellen of dit ook verkeerde muziek is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet dat veel muziek goed is. Dat leek mij een juiste zin om naast jouw vraag te zetten... Want als christen leef en geniet je toch van al het goede in deze wereld? En er is veel muziek dat de eer van God bezingt! Daar gaat het om in het leven van een christen: leven en luisteren en zingen tot eer van God! Als Hij het belangrijkste voor je is, dan wil je Hem ook prijzen door de muziek die je luistert en evt. meezingt. Wanneer je als christen optreedt, kun je dan de mensen aan je voeten laten vallen in een soort aanbidding? Aanbidding voor een gewoon mens? Ik vraag mij sterk af of je dan niet van je af moet wijzen naar de Koning der Koningen! Al doen enkele artiesten van U2 en Coldplay hele mooie dingen, en al schrijven ze ‘emotionele teksten’ (teksten die emoties oproepen): ik zou niet dichter bij God komen door het luisteren van deze muziek... Misschien jij wel...

Wat betreft de Bijbelteksten. Veel popmuzikanten gebruiken Bijbelteksten. Ook hier trof ik aan dat ze totaal uit hun verband gehaald werden en in een rare -voor mij onwerkelijke- setting geplaatst werden. Ook satanisten gebruiken Bijbelteksten. Pas ervoor op om het gebruik van Bijbelteksten als criterium te gebruiken. Voor jezelf, wanneer je een Bijbeltekst hoort, sla je Bijbel open en zoek de tekst op. Vraag je af, is dit zo bedoeld ja of nee. Dan weet je het antwoord!

Het is een moeilijke discussie. Hoe dan ook, hou Hem, Koning Jezus!, in en voor ogen! Dan zal de weg en de keuze niet moeilijk meer zijn!

Met een harte(lijke)groet,
Bert Noteboom jr.

Lees meer artikelen over:

muziekmuziekstijlpopmuziek